Tekst og foto: Olav Barhaugen
Bobil og Caravan magasinet, nr 2, april 2016

På reise i bobil: Endelig i Spania

Et nytt kapittel skrives om mitt liv i bobil. Etter seks uker på kryss og tvers gjennom Europa ankom jeg endelig Spania. Nå skulle jeg gire ned og ta det med ro en stund fremover.

Som nevnt i forrige artikkel kjørte jeg over Andorra og inn i Spania til en by som heter Seu d’Urgell. En koselig by med bobilparkering sentralt i den gamle bydelen. Etter en spasertur i byen og et bedre måltid gikk jeg til sengs med en god følelse av å ha nådd et nytt mål med reisen. Eller målet var jo ikke nådd riktig ennå, for jeg skulle jo ut mot kysten, så når solen sto opp la jeg i vei vestover. Holdt meg på småveier i sørhellingen av Pyreneene med stø kurs mot en campingplass jeg hadde bestilt plass på. Dette var første gang jeg hadde forhåndsbestilt plass. Grunnen var at jeg hadde bestilt meg mobilt bredbånd fra Flexnet, og måtte få tilsendt SIM-kort. Siden det var utenom sesong var det bare Camping Les Medes som så aktuell ut langs Costa Brava kysten. Det viste seg å være et godt valg. Hyggelig plass med gode fasiliteter, og en gunstig pris. Det var bare en snau kilometer ned til stranden og det lille tettstedet Els Griells, som stort sett besto av tomme ferieleiligheter. Men et par kilometer bortover stranden lå en større by, L’Estartit med butikker og restauranter. Jeg ble liggende der i en og en halv uke, med en liten helgetur til Barcelona.

Barcelona

Jeg har brukt bobilappen på telefonen til å finne bobilparkeringer og campingplasser underveis. Dessverre viser det seg at jo lengre sør i Europa jeg kommer desto mer feil viser den. Dette var tilfelle også i Barcelona. Etter å ha kjørt bomtur til to plasser fikk jeg tips om en plass oppe i nærheten av olympiastadion. Forholdsvis kostbart, 30 Euro, men bevoktet 24 timer. Det fineste var imidlertid at den lå meget sentralt. Det var noen hundre meter bort til Museo Nacional de Arte de Cataluña, og derfra gikk det rulletrapp ned mot Plaza Espana.

Videre sørover

Costa Brava er et flott område, men skal man ha litt varme om vinteren må man lengre sør. Etter halvannen uke på Les Medes satte jeg kursen sørover med første stopp i Valencia. Også der førte bobilappen meg til en ikke-eksisterende bobilparkering. Derfor ble det en overnatting på en sliten campingplass sør for byen. Neste morgen gikk turen videre til en campingplass jeg hadde fått tips om. Jeg la inn en forespørsel på en facebookside for bobilfolk, om hvor nordmenn i Spania holdt til. Jeg fikk da et tips om Camping La Colina i Albir, en plass jeg også hadde hørt om fra en jeg møtte tidligere i sommer. Den hørtes fin ut, og jeg bestemte meg for å prøve. Personalet var veldig hjelpsomme og hjalp meg med å lage en overgang slik at jeg fikk koblet spillvannet til avløpet på plassen, og viste meg rundt på sanitæranlegg og andre fasiliteter. Utpå kvelden kom vakta innom med ei flaske vin og ei flaske vann, det var velkomstgave. Svært overraskende og hyggelig.

Camping La Colina

Camping La Colina er en forholdsvis ny plass, og dette er fjerde sesongen den er åpen. En forholdsvis liten plass med 90 plasser. Ca 30 norske enheter, 40 hollandske/belgiske og resten svenske, tyske og britiske. Mange av dem hadde flyttet hit da plassen ble åpnet i 2012. Det var hyggelig å møte nordmenn igjen. Jeg hadde nemlig ikke sett en eneste norsk bobil eller campingvogn på hele turen før jeg kom hit. Men jeg følte meg raskt ”hjemme” her, og har i skrivende stund vært her i tre måneder. Blir nok en måned til før jeg drar videre, og kommer sikkert tilbake neste vinter.

Sosialt og trivelig

Det er veldig sosialt her på plassen, man samtidig er det ikke påtrengende slik at man har et privatliv. På ettermiddagen spiller vi Boccia et par timer, og det er ofte noen å gå ut og spise middag sammen med. Det er bare noen hundre meter til sentrum med butikker og restauranter. Til stranda er det et par kilometer. Derfra er det en fin vei med sykkelfelt til nabobyen Altea. Lokalveien til Benidorm går rett forbi campingplassen, og dit er det et kvarters sykkeltur. Benidorm er en forholdsvis stor by med et rikt utvalg av butikker og restauranter. Der er det også flere store campingplasser med mange nordmenn. For min del blir det for stort, så jeg trives best her i Albir. Her er det fredelig og godt uten støyende elementer som i Benidorm. Det er også ganske mange skandinaver som bor fast her hele eller deler av året. Snittalderen er høy så nattelivet er ikke eksisterende, men det er helt greit for meg. Noen påstår jeg begynner å bli gammel.

Dagene flyr

Jeg hadde ikke sett for meg at jeg skulle ha tålmodighet til å ligge rolig på samme plassen så lenge. Siden jeg startet på denne reisen har jeg sjelden ligget mer enn et par dager på samme sted. Nå hadde jeg tydeligvis behov for litt avslapping, for jeg slo meg fort til ro her. Mange av mine venner lurer jo på hva i all verden jeg gjør for å få tiden til å gå, men det er ikke noe problem. Normal dagsrutine er å stå opp og spise litt mens jeg sjekker mail og nettaviser. I 8-tiden er det tid for en gåtur, og etter en dusj blir det litt mer jobb. Man treffer alltids noen som sitter ute med en kaffekopp, eller jeg rusler ned til byen alene eller sammen med noen. I vinter har vi hatt et flott vær, faktisk den varmeste vinteren på over 60 år, så det er fint å være ute selv om kveldene.

Gode turmuligheter

Det er fine turmuligheter rundt her, med naturparken Sierra Gelada rett bak campingplassen. Nesten hver morgen går jeg tur ut til fyret utenfor Albir. Det er en fin tur, ca 2,5 km hver vei fra parkeringsplassen. Dit sykler vi, eller kjører bil. Vi går også noen turer opp til en radiomast oppe på fjellet bak oss. Dette er en hard tur med bratte bakker, men fra toppen på 469 moh. blir man belønnet med en fantastisk utsikt. Jeg har også leid bil en periode og fått utvidet horisonten. Det er fine fjellområder innenfor her, og mange koselige småbyer der man kan rusle rundt i gatene og innta en rimelig og velsmakende lokal lunsj. I februar begynner det også å nærme seg vår på Costa Blanca, noe som først kommer til syne med mandeltrærne som blomstrer i hvitt, rosa og rødt.

Frister til gjentakelse

Som dere skjønner har jeg det som plommen i egget her i Spania. Jeg har fått mange nye venner i bobilmiljøet og fått mange nyttige tips. Jeg har også gjort meg mange nyttige erfaringer som vil komme godt med i tiden fremover. Planen er nå å returnere til Norge ca 1. mai, og så fortsette på min ferd rundt i kongeriket. Kanskje blir det en tur til Nord-Norge utpå sommeren. Når høsten kommer settes kursen igjen mot Spania om ikke noe uforutsett skulle skje. Om dere vil lese mer om min overvintring i Spania kan dere sjekke ut min blogg på www.barhaugen.no

La oss tipse deg

Registrer deg her og motta varsel når vi publiserer enda mer spennende lesestoff.

Vår samarbeidspartner

Gjennom vårt flotte samarbeid med Norsk Bobil og Caravan Club kan vi publisere spennende artikler som utgis i deres medlemsblad. Artiklene fra NBCC vil først være tilgjengelig digitalt en stund etter at medlemsmagasinet er distribuert. Medlemsbladet samt en rekke andre fordeler kan du enkelt sikre deg ved å bli medlem hos Norges største og eldste interesseorganisasjon for deg med bobil eller campingvogn.