Av: Tone Hasle og Finn Bjurvoll Hansen
Bobil og Caravan magasinet, nr 6 Desember 2018

Med Bobil i Europa et helt år - del 2

Tone og Finn Bjurvoll Hansen skal tilbringe det neste året i bobil. Turen går over hele Europa, og i hver utgave av Bobil og Caravan Magasinet vil de fortelle om sine opplevelser.

På vei mot Middelhavet

Da var vi endelig i gang. Etter noen dager med jobb for Finn på Superspeed mellom Kristiansand og Hirtshals, tok vi første båt til Hirtshals Søndag 14 Oktober. Der skulle vi møte vårt reisefølge vi skulle kjøre sammen med ned til Middelhavet før de fortsatte videre til Spania, og vi fortsatte videre østover mot Nice. Vi hadde flere stopp underveis for hyggelige opplevelser.

Hirtshals er jo ankomsthavnen for de fleste. Kanskje ikke den mest spennende destinasjonen, men vi hadde en overnatting på Hirtshals Camping. Denne campingen ligger flott til helt nede ved havet rett nedenfor Hirtshals fyr. Siden vi hadde tatt morgenfergen fra Kristiansand ble det en liten sightseeing langs de Danske klittene, og en liten tur oppom fyret. Her hadde vi tenkt å klatre helt til topps for å nyte utsikten, men dessverre var det ingen kortautomat for betaling. Her kan man altså kun betale med kontanter. Greit å vite til en annen gang.

Første stopp Aabenraa

Etter overnattingen i Hirtshals brøt vi opp etter en god frokost for å kjøre videre til Aabenraa. Denne bobilparkeringen hadde vi hørt mye bra om. Det er ikke lange svippen gjennom Danmark, men vi tenkte at det var fint å starte litt forsiktig. Ikke alt for lange dagsetapper. Etter noen få timer på veien gjennom Danmark rullet vi inn på bobilparkeringen i Aabenraa. Siden vi ankom relativt tidlig på dagen var det lite biler der, og vi fikk plassert bilen på en av plassene som ligger ut mot havet. En fantastisk plassering, og her var det bare å hente frem bord og stoler, sette seg ned for å nyte utsikten og den deilige ettermiddagssolen. Utpå ettermiddagen ble det også tid til en liten runde på Segwayen med kameraet over skulderen for å utforske havneområdet og den flotte promenaden langs stranden.

Proviantering i Flensburg

Etter en stille og rolig kveld i Aabenraa og en god natts søvn, fortsatte vi videre til Flensburg. Litt proviantering på Scandinavian Park er viktig å få med seg. Scandinavian Park er forøvrig bare et av flere store sentre for grensehandel i Flensburg. Her kan man gjøre gode kjøp på både mat og drikke. Etter å ha fylt kjøleskap og vår store fryseboks med god mat og drikke var kjøp av det tyske miljømerket det neste på listen. I Flensburg får man dette flere steder, blant annet hos DEKRA, eller i Volkswagen butikken inne på Scandinavian Park området. Miljømerket er nødvendig å ha i frontruten om vi skulle havne i en av Tysklands mange

Videre mot Neumünster

En del av dagen gikk i Flensburg, og vi valgte å kjøre en relativt kort distanse mot Hamburg. Av erfaring vet vi at Hamburg kan være litt av en flaskehals, og at det ofte kan lønne seg å passere byen ganske tidlig på morgenen. Vi valgte oss ut en campingplass i nærheten av Neumünster, Forellensee Familiecamping lå bare 8 mils kjøring fra Flensburg. Igjen så var vi superheldige med valg av camping. Plassen lå i naturskjønne og rolige omgivelser, noe som inviterte til en liten spasertur på ettermiddagen. Vi vandret den korte turen inn til sentrum hvor vi tok en liten forfriskning på det lokale vannhullet. Siden vi skulle i gang tidlig neste morgen ble det en tidlig kveld før vi krøp til køys.

Gjennom Hamburg til Moseldalen

Vi var i gang før det lysnet på morgenen. Vi ønsket å komme oss gjennom Hamburg før det verste morgenrushet. Det betalte seg, for vi kom kjapt forbi Hamburg uten en eneste kø noe sted. Denne dagen hadde vi bestemt oss for en litt lenger dagsetappe for å komme oss litt lenger ned mot Middelhavet som var første delmål. Målet for dagen var å nå Moseldalen hvor vi hadde siktet oss inn på campingplassen Mosel Islands. Dette var en kjøretur på godt og vel 60 mil. Siden vi har relativt god tid ville vi bli noen dager i Moseldalen før vi kjørte videre sydover. Godt utpå ettermiddagen kom vi frem til Mosel Islands, en flott campingplass på en liten øy ute i Mosel.

Mosel Islands

Mosel Island ligger rett ved den lille byen Treis Karten, en bitteliten by, eller kanskje mer et tettsted. Det er vakkert, men ikke veldig mye å se. Stedet var også relativt stille, noe som har med årstiden å gjøre. Det er nok mye mer liv og røre når det er høysesong. Vårt reisefølge hadde fått litt problemer med en vannslange i bilen, og ønsket å få fikset dette før vi kjørte videre. I Tyskland er det bobilforhandlere og verksteder i fleng, så de fikk time for reparasjon med en gang. Vi splittet derfor lag med avtale om å møtes igjen i Frankrike litt senere på kvelden.

Burg Eltz

Vi hadde lyst til å se litt mer av Moseldalen, og startet med et besøk på Burg Eltz. Skal man først besøke et slott i Moseldalen, så er Burg Eltz slottet man bør besøke. Her er det enkelt å komme frem med bobil, også store bobiler. Parkeringen er romslig, og det går flotte stier fra parkeringen og ned mot slottet. Det er ganske bratt, og kan være litt slitsomt å gå opp igjen, men det er også mulig å ta en buss som kjører opp og ned hele tiden. Etter noen timer ved Burg Eltz kjørte vi ned igjen til selve Moseldalen, og kjørte videre sydover langs Mosel hvor vi kunne oppleve disse dalsidene med rekker av druestokker så lang øyet rekker. På denne strekningen passerer man også gjennom mange koselig småbyer hvor man kan ta en liten stopp for å vandre eller spise litt. Godt utpå ettermiddagen krysset vi grensen til Frankrike og møtte igjen vårt reisefølge. Overnattingen tok vi på en enkel bobilparkering i Amneville Les Termes.

Saint-Vallier og videre mot Middelhavet

Steder for overnatting velger vi i hovedsak via appen fra CamperContact. Vi måtte ha en overnatting til før vi nådde Middelhavet. Valget falt på Camping Municipal Les Iles de Silon, en campingplass som ligger ved bredden av Rhonen. En koselig plass med gangavstand til byen Saint-Vallier. Vi tok en liten tur på våre tohjulinger for å utforske litt før det igjen ble en tidlig kveld.

Middelhavet

Neste morgen fortsatte vi mot sydfrankrike, målet denne dagen var å nå Middelhavet, noe vi gledet oss til. Å komme ned til sydkysten av Frankrike var vårt første delmål, og vi havnet på camping Palavas Les-Flots. Campingen var helt grei, men det var trangt. Her var det ingen regler for hvor lang avstand det skulle være mellom bilene, og det var litt plundrete å manøvrere bilen inne på denne trange campingen. Etterhvert fikk vi plassert oss sånn noenlunde greit. Palavas Les-Flots er en koselig by med en kanal hvor det ligger tett med fiskebåter. Langs kanalen er det mange hyggelig barer og restauranter. I enden av kanalen er den en liten taubane som kan ta deg over til andre siden, og denne måtte selvfølgelig testes.
Dette var stedet hvor vi skulle skille lag med vårt reisefølge. De skulle videre til Spania, og vi fortsatte videre til Nice for å ta fergen over til Korsika.

Nice

Vi fortsatte videre til Nice hvor vi hadde bestilt ferge med Corsica Ferries over til Korsika. En fergetur på ca. 8 timer. Når vi kom til Nice så gjorde GPS’en noen rare valg, og vi havnet midt inne i sentrum. Nice er tross alt Frankrikes femte største by, så dette ga oss noen virkelige utfordringer. Det skal ganske mye til før Finn blir stresset, men her ble han ganske rød i toppen. Å manøvrere 9 meter bil i Nice sentrum krever at konsentrasjonen er på høygir, men det gikk bra denne gangen også. Vi fant etterhvert havnen, men her fikk vi nye utfordringer.

Parkeringshonorar

Å parkerer bobilen i Nice er ikke så enkelt. Vi tenkte vi skulle være smarte og møte opp i god tid før fergen gikk. Dette viste seg å ikke være så lurt allikevel, for det var ikke mulig å slippe inn på havneområdet så tidlig, portene åpnet tre timer før avgang. Vi var der syv timer før, så der sto vi da, utenfor bommen. Det var ikke aktuelt å rygge tilbake på grunn av den tette trafikken, så her ble vi rett og slett litt rådville. Heldigvis forsto bomvakten problemet, han syntes tydeligvis litt synd på oss og åpnet bommen. Mot et lite honorar på 20 euro kunne vi få lov til å stå på innsiden frem til vi kunne sjekke inn på selve fergeområdet.

Ferge til Korsika

Fergen skulle gå kl. 23:00, og innkjøringen startet kl 20:00. Selve innsjekkingen gikk veldig greit, men det er litt annet opplegg enn vi er vant til på ferger i Norge. Det er innkjøring hvor billettene sjekkes. Vaktene skal også inn i bilen for kontrollere at det ikke er flere personer enn det som står på billettene.  Herfra er det videre til et ventefelt hvor billettene sjekkes på nytt. Noen klistremerker settes på bilen, så bærer det videre til selve påkjøringsfeltet. Omsider fikk vi kjørt ombord i fergen, og turen over til Korsika kunne starte.

Fremme på Korsika

Overfarten var rolig, og tidlig om morgenen ankom vi havnen i Bastia. Det var mørkt når vi kjørte i land, men GPS’en sto ferdig innstilt på en Campingplass rett nord for Bastia. Her hadde vi tenkt å stå noen dager for å «akklimatisere» oss litt og få tatt litt klesvask. Greit også å kunne planlegge litt videre fremdrift. Camping La Pietra viste seg å være riktig så flott. Det var ganske tydelig at sesongen var over, da vi parkerte sto det kun en annen bobil på hele campingen som har plass til 170 biler/vogner. Det betyr at vi hadde noen ganske så fredelige dager på denne campingen, noe som egentlig var helt ok med tanke på at vi skulle slappe av. Området rundt La Pietra er virkelig vakkert, noen av Korsikas høye fjell omkranser campingen på den en siden, og man ser rett utover havet på den andre siden.





La oss tipse deg

Registrer deg her og motta varsel når vi publiserer enda mer spennende lesestoff.

Vår samarbeidspartner

Gjennom vårt flotte samarbeid med Norsk Bobil og Caravan Club kan vi publisere spennende artikler som utgis i deres medlemsblad. Artiklene fra NBCC vil først være tilgjengelig digitalt en stund etter at medlemsmagasinet er distribuert. Medlemsbladet samt en rekke andre fordeler kan du enkelt sikre deg ved å bli medlem hos Norges største og eldste interesseorganisasjon for deg med bobil eller campingvogn.

Turforslag