Tekst og foto: Inger og Bjørn Johansen
Bobil og Caravan magasinet, nr 5. oktober 2014

Med bobil gjennom Baltikum, del 1: Uforglemmelig reise

Fra NCT-treffet i Finland til FICC-treffet i Slawa i Polen går korteste vei gjennom de baltiske land, Estland, Latvia og Litauen. Det ble en uforglemmelig reise for presidenten i NCC og hans bedre halvdel.

Å reise gjennom tidligere Øst-Europa står for mange som litt skrekkblandet. Historiene er mange og lange om viderverdigheter som kan oppleves i disse landene, men disse kan nå etter hvert avsløres som myter. For det var bare hygge og lite dramatikk på turen fra Finland til Polen som gikk gjennom Baltikum.

GPS­-utfordring

NCT treffet i Finnland var en flott og minnerik uke, før vi drar til neste treff i regi av FICC i Slawa i Polen. Vi var 5 enheter med bil/vogn og bobiler. Det blir en utfordring å holde følge med hverandre gjennom byer, tettsteder og det hele. GPS-damene vil jo ikke alltid samme vei, da vi har forskjellige GPS-er. Greit å ha litt “levende” damer med seg i bilen da med kartet i hånda.

På veien til Helsinki kjører vi innom et lite tettsted som heter Fiskars. Som navnet sier så må vi inn på et stort flott fabrikkutsalg der for å «svi» betalingskortene litt. Et større marked var der også.

Bestill campingplass

Vi slo leir på Rastila Camping i Helsinki. Hadde bestilt på forhånd, det viste seg senere å være fornuftig når så mange enheter er i følge. Der møtte vi også siste turdeltaker som kom med ferje fra Stockholm. Helsinki er for øvrig en flott by. Vi vandrer rundt i flere timer, titter på flere kirker, går på et stort marked helt nede ved sjøen med masse fint, klær, grønnsaker og mange forskjellige frukter. Det norske kongeskipet ligger nede i havna. En flott dag i Helsinki.

Til Tallin

Turen fra Helsinki til Tallin tar ca 2,5 time. Ingen camping i Tallin som kan huse oss alle, vi hadde ikke bestilt og det blåser kraftig nede ved sjøen. Vi drar videre fra Tallin mot russergrensa og grensebyen Narva. Et fryktelig uvær med kraftig vind og regn fikk vi på veien. Hotel Laagna tilbød overnatting med strøm, boblebad og basseng innendørs for 13 Euro. Flott camping med fint gressområde, stilt og rolig. Grensekontrollen er i sentrum av Narva, med sedvanlig lang bilkø.

Narva, en sliten by

Det var spesielt å se byen. Noen bygninger var nye og moderne, men mye var også gammelt og slitt. Vi vandret rundt i gatene og på festningen, så ned på elva og over mot Russland hvor flere stod og fisket der. For å komme til Russland trengs visum, så det måtte vi glemme. Mat og drikkevarer var utrolig billig, så vi provianterte. Restaurantmenyene var fyldige, men som regel var det bare en eller til nød to retter å få.

Tilbake i Tallin tok vi bena fatt gjennom gamlebyen med sine trange gater, smug og fine bygninger. Til sist havnet vi på toppen av festningshøyden med flott utsikt over byen. En trapp gikk videre helt opp på toppen av byporten. Dit måtte vi jo, for der var det enda bedre utsikt. Gamle steintrapper, kjempebratte, smalt og trangt, men opp kom vi.

Gjennom Estland

Neste dag drar vi videre mot Hapsalu, et lite tettsted hvor vi finner et marked med mye klær, sko, frukt og grønnsaker. Derfra deler vi oss i to grupper som velger hver sin vei videre til badebyen Pernu og City camp Pernu som ligger helt nede ved elva. Der fant vi også en lang badestrand med store hoteller. Mange fine kirker måtte vi innom å se på, andre vandrer rett til sentrum og titter rundt derifra. Et flott sted bare varmen og sola hadde vært med oss. Derfra går turen videre til Latvia.

La oss tipse deg

Registrer deg her og motta varsel når vi publiserer enda mer spennende lesestoff.

Vår samarbeidspartner

Gjennom vårt flotte samarbeid med Norsk Bobil og Caravan Club kan vi publisere spennende artikler som utgis i deres medlemsblad. Artiklene fra NBCC vil først være tilgjengelig digitalt en stund etter at medlemsmagasinet er distribuert. Medlemsbladet samt en rekke andre fordeler kan du enkelt sikre deg ved å bli medlem hos Norges største og eldste interesseorganisasjon for deg med bobil eller campingvogn.