Lesestoff for deg som elsker campinglivet

Gjennom vårt flotte samarbeid med Norsk Bobil og Caravan Club kan vi publisere spennende artikler som utgis i deres medlemsblad. Artiklene fra NBCC vil først være tilgjengelig digitalt en stund etter at medlemsmagasinet er distribuert. Medlemsbladet samt en rekke andre fordeler kan du enkelt sikre deg ved å bli medlem hos Norges største og eldste interesseorganisasjon for deg med bobil eller campingvogn.

Tekst: Cecilie Larvåg, forfatter av reiseboken Mil etter Mil
Bobil og Caravan magasinet, nr 3 Juni 2021

Norge som ferieland: TURER DU ALDRI VIL GLEMME

I Norge er det rundt 98 000 kilometer offentlig vei. 2151 kilometer er så unike, vakre eller spektakulære at de har fått status som Nasjonale turistveger. For campere med bobil eller campingvogn er de et eldorado, klare til å bli oppdaget og utforsket.

Den korteste er Gamle Strynefjellsvegen (27 km) som stiger til 1139 meter over havet. Den lengste går i fjæresteinene langs Helgelandskysten (433 km). Den høyeste er Sognefjellet, Nord-Europas høyeste fjellovergang (1434 meter over havet) med 2000-meterstoppene i Jotunheimen som bakteppe. Det hele startet i 1993. Da hadde en gruppe fra Statens vegvesen vært i bilismens hjemland og skaffet seg kunnskap om den amerikanske satsningen på Scenic byways. Kunne noe lignende være aktuelt her i landet? Planer ble lagt og et prøveprosjekt satt ut i live.

Nasjonale Turistveier

I 1997 fikk Sognefjellsvegen, riksvei 7 over Hardangervidda, nordre del av Kystriksvegen i Nordland og den gamle veien over Strynefjellet status som Nasjonale turistveger, men det skulle bli flere. Forslagene strømmet inn fra hele landet og snart satt den nye turistveigruppen i Vegvesenet med rundt 60 alternativer som skulle utredes og befares. 18 strekningene ble til slutt valgt ut og i 2012 ble disse skiltet som Nasjonale turistveger.

Favoritter

Har du en favoritt, spør folk. Ja, svarer jeg noen ganger. Nei, sier jeg andre ganger. Litt etter som. Plutselig kommer jeg på en opplevelse langs en av veiene som rokerer Topp 10, og det er ikke vanskelig å finne gode argumenter for å skvise alle 18 inn på pallplass. Derfor, gjør som meg: Lag en liste over veiene og opplevelsene som frister underveis og sett av sted langs den ene etter den andre. Noen kan oppleves på en helg, andre krever kanskje en uke eller tre, avhengig av hvor langt du må kjøre for å komme dit turistvegen starter.  Flere egner seg også godt som en rundtur, både fra øst og vest. Med campingvogn eller bobil, alt etter som. Her skal du få en smakebit på en tur du sent vil glemme.

Flott rundtur

Siden jeg bor utenfor Oslo, starter denne reisen fra sørøst, nærmere bestemt oppover E16 mot Nasjonal turistveg Valdresflya. Vestfra starter turen i Gaupne. De med litt oversikt over norgeskartet skjønner da at det dreier seg om Nasjonal turistveg Sognefjellet. E16 mellom Lærdalsøyri og Fagernes binder rundturen sammen i sør, mens strekningen Lom - Hindsæter, med en avstikker til Våga, danner den nordlige grensen av denne eventyrlige reisen over Norges to høyeste fjelloverganger. Da kan vi starte.

Åpenhet og vidsyn

Idet du passerer Beitostølen, åpner landskapet seg. En fly er et åpent, vidsynt område over tregrensen og det blir umiddelbart klart at Valdresflye lever opp til navnet sitt. Høyfjellsvidda i Øystre Slidre føles virkelig som Norges tak der veien formelig svever bortover det åpne landskapet. Her er du tett på fjellet og fjellturene. Det karakteristiske synet av Bitihorn (1607 moh) er noe av det første som møter deg på vei nordover. Fra toppen er det storartet utsikt over Bygdin og snøfjellene i Jotunheimen. Noen steder er det fremdeles stølsdrift, og på Bitibua fristes det med smør, rømme og ost laget på gamlemåten. Fra juli til september  kan du bli med M/S ”Bitihorn” fra 1912 fra Bygdin inn til Eidsbugarden. I august hvert (normale) år arrangeres Vinjerock her, landets største musikkfestival over tregrensen.

Fotturer i fjellet

Videre over fjellet kommer du etter hvert til Flye 1389, bygget av Nasjonale turistveger og driftet av DNT. Dette er et perfekt utgangspunkt for flotte fotturer, som til Rasletinden (2105 moh). Hvis du passerer i midten av september, kan du være heldig (eller uheldig, alt ettersom) å dumpe borti reininnsamling og slakt. Herfra bærer det nedover. I et landskap overstrødd av stein etterlatt fra siste istid, med bratte steinurer og snøfylte raviner, snøfonner langt utover våren og inn i sommeren, og overalt en eksplosjon av farger: Stein dekket med irrgrønt lav, turkise innsjøer, vidda som skifter palett gjennom årstidene.

Spennende istunnel

Ta en avstikker til Gjende, den turkise innsjøen ved foten av Besseggen der fjerde generasjon Øvstedal står bak roret på Gjende-båten som frakter fjellfanter inn til 2000-meterstopper i Jotunheimen nasjonalpark. Besseggen tiltrekker seg uforholdsmessig mye av turisttrafikken, så velg gjerne alternative turer, som Gjendehøe (1257 moh) eller Besshøe (2258 moh).

Rømmevafler

På vei ned fra fjellet kan du med fordel stoppe og spise rømmevafler på Kalven Seter eller nyte en matbit på Brimi Sæter. Eller fortsett til Våga og unn deg en fortreffelig lunsj eller middag på populære Andre Etasje. Sommerstid er bygdetunet Ullinsvin et hyggelig stopp. På den tidligere prestegården var Edvard Munchs oldemor en gang prestekone. Hennes sagnomsuste matoppskrifter har gitt ut i bokform, og i museets kafe kan nytes de beste kaker inspirert av fru Christine Storm Munch. Fra Våga kjører du i retning Lom, der en annen kjent baker holder til. Morten Schakendas brød og kanelboller ender ofte opp som turfølge for folk på vei over fjellet.

Norsk Fjellsenter

I Lom er et besøk på Norsk Fjellsenter noe mange vil få med seg. Derfra går ferden i frodig kulturlandskap gjennom Bøverdalen. Snart kommer majestetiske tinder i Breheimen og Jotunheimen nasjonalparker til syne. Like ved Juvasshytta, ved foten av Galdhøpiggen (2469 moh), finner du Klimapark 2469 – en 70 meter lang og 375 kvadratmeter stor eventyrverden av is. Den eldste isen er over 7000 år gammel og hele tunnelen er hugget ut for hånd i en naturlig snøfonn. Fra slutten av juni til midten av september er det guidede turer.

Transportvei

Veien over Sognefjellet har alltid vært en viktig ferdselsåre. Her ble salt og fisk fraktet østover fra kysten, mens smør, tjære og skinn kom vestover fra innlandsbygdene. I eldre tider kunne reisen innebære høy risiko. Ikke bare var fjellet lunefullt – med uvær og store snømengder, det lå også fantefolk på lur. Fantesteinen ved fjellveiens høyeste punkt (1434 moh) skriver seg fra en tid da fant og landeveisrøvere ranet både handelsmenn og vanlig veifarende. Mefjellet rasteplass, med Knut Wolds steinskulptur, er et godt utgangspunkt for fjellturer. På vei ned mot fjellsportikonet Turtagrø ligger Nedre Oscarshaug, et av de mest spektakulære utsiktspunktene langs samtlige av turistvegene. Her har du vidsyn over de høyeste toppene i fjellmassivet Hurrungane.

Ærverdig hotell

Nede i lavlandet følger du Lustrafjorden, en cirka 40 km lang arm av Sognefjorden, mot Gaupne. Avslutt, eller begynn, gjerne reisen langs turistvegen i stil på Nes Gard i Høyheimsvik eller ærverdige Walaker Hotel i idylliske Solvorn, med 380 års historie i veggene, prima mat i de vakreste stuer og morgenkaffe i hagen blant blomsterflor.

“Hjemmets sjel”

The great home of the Soul is the open road”, skrev forfatteren D.H. Lawrence. Og det er noe med bilturer og åpne landskap som får frem filosofen i oss. En biltur handler om øyeblikket, ikke om å komme raskest fra ett sted til et annet. Det handler om frihet. Til å gjøre impulsive stopp når noe fanger din interesse. Til å svinge på måfå til høyre istedenfor til venstre og se hvor det fører deg. Til å nyte medbrakt niste på de aller vakreste stedene langs veien. Til å bli en dag eller tre lenger når du har funnet ditt drømmested. Til å dra videre når nye eventyr lokker. Det handler mer om gode samtaler underveis enn hvem du reiser med. Og om å nyte stillheten sammen på landeveien.

Uforglemmelige turer

De Nasjonale turistvegene er 18 uforglemmelige turer med bobil eller campingvogn. De kan oppleves hver for seg eller i ulike kombinasjoner. Men ikke prøv å oppdage halve Norge på én gang. Ta deg heller tid til virkelig å oppleve hva som gjør disse nøye utvalgte veiene så unike. Og ta avstikkere underveis. Men uansett hvordan du velger å legge opp din reise: Ikke ha et tettpakket program på hvert sted. Ta deg tid til å se, lytte, nyte. Og underveis kan du hente frem filosofen i deg og høre om hen har noe å meddele.

Statens vegvesen er ansvarlig for å utvikle attraksjonen Nasjonale turistveger. Ved utgangen av 2020 er cirka 160 rasteplasser og utsiktspunkter langs de 18 strekningene ferdigstilt. Byggene og installasjonene kjennetegnes av høy visuell kvalitet og er oppført i samarbeid med kjente og mindre kjente norske arkitekter og landskapsarkitekter. Målet er at Nasjonale turistveger skal fremstå som en helhetlig attraksjon fra 2024. Deretter blir oppgaven å drifte, vedlikeholde, fornye og videreutvikle disse unike veiene.

Kilde: nasjonaleturistveger.no

La oss tipse deg

Registrer deg her og motta varsel når vi publiserer enda mer spennende lesestoff.

Norway East-West