Lesestoff for deg som elsker campinglivet

Gjennom vårt flotte samarbeid med Norsk Bobil og Caravan Club kan vi publisere spennende artikler som utgis i deres medlemsblad. Artiklene fra NBCC vil først være tilgjengelig digitalt en stund etter at medlemsmagasinet er distribuert. Medlemsbladet samt en rekke andre fordeler kan du enkelt sikre deg ved å bli medlem hos Norges største og eldste interesseorganisasjon for deg med bobil eller campingvogn.

Av: Harald Vingelsgård
Bobil og Caravan magasinet, nr 5 Oktober 2020

Natureldorado: En historisk tur med skip

En tur med skipet M/S Fæmund II gir en opplevelse du aldri glemmer. På den store innsjøen Femunden omkranset av et natur-eldorado. –«Hei! Velkommen om bord!»- Matrosene Atle Husøy og Harald Aamodt Aadland tar imot oss på dekk, der vi går om bord fra kaia på Synnervika på nordsiden av Femunden. Klokka er snart 9.00 om morgenen. Tid for dagens tur med Fæmund II. En sommerdag i juni. En fin dag.

Skipper Per Erik Husøy har tatt plass i styrhuset. Han legger fra kai, med kurs sørover sjøen. Vi går innom kiosken om bord og kjøper en vaffelplate med hjemmelaget rabarbrasyltetøy og ekte rømme, og en kopp kaffe. Vikarierende bysseansvarlig Jorunn Margrethe Sæther serverer og tar imot betaling med kort, litt moderne er det også i det gamle skipet. Vi kommer raskt ut på sjøen. Båten gynger litt mens vi går noen forsiktige skritt inn i salongen og setter oss ved et av langbordene inntil vinduet. Vi ser ut over sjøen. En sjø omkranset av skog, og over skogen ser vi et stort og mektig fjell på høyre side. Mange fine hytter ligger ned mot sjøen ved Synnervika.

Hovedfartsåre

Inne i salongen finner vi boka Femundsbåtene som bringer oss tilbake i tid, til den gang da skipet Fæmund II ble laget på begynnelsen av 1900-tallet. Før i tiden var sjøen hovedfartsåren for folk som bodde rundt Femunden. En tid uten biler, og uten ordentlige veier de fleste stedene. Folk på gårdene var avhengig av båten, både for å komme fram selv og for å få brakt fram varer. Nå er det mest turisme på Fæmund II. Folk som vil nyte en krustur. Folk som kombinerer båttur med fottur. Mange tar turen ut i Femundsmarka for å fiske i elver og sjøer, hvor det er mye ørret og røye.

Historien

Vi leser litt i boka: «Femundsbåten har i godt over hundre år vært en vesentlig del av livet ved Femunden. Den har frakta folk til og fra, stått til disposisjon for lystturer, tatt del i tømmerfløtinga om våren, frakta hester til sommerbeite, fungert som dyretransport når kyr og hester ble kjøpt og solgt, og den har sørga for at beboerne rundt Femunden har fått det de trengte av livsnødvendigheter.», står det blant mye annet i boka Femundsbåtene. Skipperen holder stø kurs. På et bord ved siden av oss sitter et eldre ektepar som også er med på et heldags krus. Hun strikker, han ser ut mot sjøen.

Gammel bosetting

Det bor folk mange steder rundt Femunden, slik det har gjort i flere hundre år. Bosettingen av områdene rundt Femunden har nøye sammenheng med Røros Kobberverk som startet med gruvedrift på midten av 1600-tallet. Oj. Over høyttalerne får vi høre at skipet snart anløper Røa, første stopp. Vi går ut på dekk og ser at mange står på kaikanten og venter på Fæmund II. Noen fotturister stiger om bord. Fire voksne karer fra Den Norske Turistforening i Horten har vært i Femundsmarka og merket en mil med turstier i løpet av to dager. Røde merker. Veivisere.

Merkede stier

Rundt Femunden er det fine muligheter for å gå på merkede stier, helt over til Sverige om man vil. Lett terreng. Du kan ta med deg telt og overnatte hvor du vil. Du kan leie turistforeningens hytter. Du kan bruke Statskogs hytter gratis, uten å spørre noen. Du kan selvsagt også leie deg inn på turiststedene. Skipperen styrer ut på sjøen igjen. Folk setter seg ved bordene i salongen og slapper av. Her er det servering av mye mer enn vafler og kaffe. En spesialtallerken, Rørosbrett, består av spekemat og ost som er laget i Rørostraktene. Vi skrur tiden tilbake igjen.

Treskip

I 1886 ble dampskipselskapet Fæmund stiftet. Året etter kjøpte de et treskip. Men Fæmund II er et stålskip fra 1905. Skipet ble laget i Trondhjem og fraktet i deler med jernbanen til Røros, noen mil fra Synnervika. Delene ble deretter brakt videre med hest til Synnervika. På Synnervika klinket de skipet sammen! Båten Fæmund II har siden 1905 trafikkert Femunden hver eneste sesong. Vi er med andre ord med på en båt med historisk sus, selv om den er ombygd mange ganger siden den gang den var ny.

Dampskip med vedfyring

Fæmund II var et dampskip som ble fyrt med ved. I 1945 ble dampmaskinen byttet ut med en dieselmotor. Nå har skipet GPS og autopilot. Dette skipet er så historisk interessant, at Riksantikvaren vernet det for noen år siden. Vi ringer til styreformann Jan Åge Røtnes i AS Fæmund, mens vi er ute på bølgene blå. Vi har tid til en kort samtale før neste anløp. –«Vi tar ansvar for å holde skipet vedlike, og vi endrer ikke noe, uten tillatelse fra Riksantikvaren»-, sier Røtnes i selskapet AS Fæmund. Skipet er så interessant, at dagen etter vi snakket med ham, skulle han ha med seg en lang rekke utenlandske journalister på tur med Fæmund II. Vi takker for praten med styreformannen.

Bølger

Vinden tar godt tak i Fæmund II nå, det gynger litt. Vi har passert Femundshytta og Haugen og anløper Jonasvollen. Der er kaia rett nedenfor Jonasvollen Camping med hytter og plass til både bobiler, campingvogner og folk som ønsker å telte. De har også en småbåthavn. To vel voksne kvinner går om bord med tunge ryggsekker. En annen kvinne er på tur med elsykkel som hun parkerer på dekket. Et kvarter senere ankommer vi et sted som heter Revlingen og der har de et veldig fint venterom, et lite hus malt grønt og rødt med to små benker foran.

Endestasjon

Elgå neste. Det er dagens endestasjon. Der er det mye å se ved kaia. På brygga ligger Femund Nasjonalparkhotell med restauranten Bryggeloftet og et sikmottak. –«Vi er sannsynligvis Norges eneste hotell med eget fiskemottak. «Femunden sik’n chips» er en av våre mest populære retter. Vi serverer røkt fisk og gravet fisk. Nyfisket sik i fiskesesongen»-, sier Mali Romestrand som eier hotellet sammen med Bjørn Olsen.

Fiske

I Femunden er det mye fisk, mest sik, mye røye, i tillegg til ørret, harr, gjedde, lake og abbor. Noen hundre meter fra kaia ligger Båtstø Camping. –«Båtstø Camping, perlen ved inngangen til Femundsmarka. Kom og nyt stillhet og fin natur der veien slutter på østsiden av Femunden»-, sier Tove Elgåen som eier campingplassen. Der kan folk bo i en av hyttene som har vært gamle hus på gården, eller campe med vogn, bobil eller telt ved bredden av Femunden. –«Nordre Båtstø er en av de eldste gårdene som ligger inne i Elgå-vika. Her ble det fast bosetting rundt 1750. Naturen her har i alle tider vært rik på fisk og vilt, viktig for befolkningen opp gjennom årene. Jakt på småvilt, fugl og elg. Fiske i Femund og nærliggende vann, sjøer, elver og bekker. Den tradisjonelle gårdsdriften ble lagt ned på 1970-tallet. Vi ville dele litt av den storslåtte naturen vår med andre som ønsket å komme hit for å oppleve stillhet og rekreasjon. Derfor ble de gamle husene på gården gjort om til hytter»-, sier Tove Elgåen på campingplassen.

Skip med sjel

Vi går opp til skipperen og snakker litt med ham, mens han har en pause i Elgå. –«Alle damer har sin sjel»-, sier Per Erik Husøy, med et glimt i øyet, når han snakker om skipet M/S Fæmund II. Han snakker også om fysikken til skipet. Skipet har liten maskinkraft, men lystrer godt og er lett å manøvrere. Han har vært skipper i et par år og trives godt med jobben på Fæmund II, selv om Fæmund II ikke er mye større en livbåt til de store kranbåtene han har vært skipper og styrmann for i nasjonalt og internasjonalt farvann. –«Fæmund II har 160 hestekrefter og drives av en Detroit diesel motor»-, sier han.

Tåler ruskevær

Fæmund II har et stort vindfang i overbygget hvor skipperen står, men båten hadde ikke stått i ro på grunn av dårlig vær, mer enn en dag i løpet av to år da vi snakket med ham. Vi takker for praten og går ned i salongen. Tid for avgang, retur i retning Synnervika. Noen har gått av båten, nye passasjerer er kommet om bord. Neste anløp er Revlingen, så Jonasvollen, deretter kommer vil til Haugen, de samme stedene på returen. På Kaia på Haugen står mannen som driver gården der, Haugen Gård. Dit går det ingen vei. Folk som skal besøke turiststedet kan ta båten eller gå dit. –«Vi er den eneste faste bosettingen uten vei i vernet område i Norge»-, sier Svein Bjarne Waldal som eier og driver turiststedet Haugen Gård. –«- Vi får ikke bygge vei fordi vi holder til i landskapsvernområdet Femundslia»-, sier Waldal. Matrosene får tid til å prate litt med Waldal, før vi legger fra kai igjen.

Lagde kobber på gården

Femundshytten er et turiststed, tidligere gårdsbruk, hvor båten Fæmund II også har fast stoppested. Et sted med svært lange tradisjoner, flere hundre år tilbake i tiden. –«Femund Hytte, som stedet kaltes før i tiden, var en liten smeltehytte under Røros kobberverk fra 1739 til 1822. Da ble det laget kobber av kobbermalm i smeltehytta. Etter den tid ble gårdsdrift, kombinert med fiske og fangst, den viktigste næringen for oppsitterne rundt Femund»-, sier Tommy Berndtsson som driver dette turiststedet sammen med sin samboer Lill Morønning. Femundshytten søkte om vei i 40 år, før det ble bygging. Da veien sto ferdig i 1998, ble Femundshytten tilknyttet omverdenen på en ny måte. Det var slutt på å måtte bruke Femund som framkomstvei året rundt, båt om sommeren, snøskuter om vinteren.

Turismen

Nå er Fæmund II viktig for turismen, sier Tommy Berndtsson. Femund II har trafikkert på Femunden i mye mer enn hundre år. –«Vi håper den fortsetter å gå de neste hundre årene»-, sier Tommy Berndtsson. Skipperen legger fra kai igjen. Vi farter over sjøen til nest siste stoppested, Røa. To karer fra Trondheim går om bord. De har vært på fottur i Femundsmarka og skal hjem til storbyen. Klokka 15.30 presis legger vi til kai i Synnervika. Dagens krus er over. Takk til Fæmund II og mannskapet om bord. Vi har fått en opplevelse som vi aldri glemmer.

La oss tipse deg

Registrer deg her og motta varsel når vi publiserer enda mer spennende lesestoff.

* Påkrevd