Av: Bjarne Eikefjord
Bobil og Caravan magasinet, nr 5 Oktober 2020

For sikker campingferie: La campingvogna gjennomgå fullsjekk

Kjøretøyer med eller uten motor har den uvanen at de «står seg i hjel» om de ikke brukes. Motor, drivverk, bremser og elektronikk har ikke godt av lange pauser fra bruk. EU-kontrollkravet annethvert år sørger for at motorkjøretøyer blir oppdatert og holdes i orden. En campingvogn kan bli stående i årevis mellom hver bruk, og der er det ingen EU-kontroll som kan oppdage skjulte skavanker. BoCM tok saken opp med Perry og Williams Caravan i Østfold, og der ble det overraskelser.

Redaktøren i BoCM er som campere flest. Campingvogna fra 2015 har etter hvert tilbrakt mer og mer tid, for ikke å si all tid, på en campingplass, og ikke på veien. I år ble imidlertid reiseplanene brått forandret, da grensene stengte over hele Europa og ferietiden ble henvist til Norge. Men det var jo egentlig greit. Reiseferie med campingvogn har vært hyggelige minner, og vår 6 år gamle Hobby 540 ville sikkert bare ha godt av noen kilometere på norske veier igjen. Den hadde jo bare stått der, stille og rolig, og da skulle vel det meste være på stell, eller? Det ble nok litt «eller» for etter å ha blitt trillet til Perry og Williams Caravan i Råde i Østfold, kom nok noen overraskelser for dagen.

Mer enn fuktkontroll

«Alle» vet at en bil krever årlig vedlikehold, oljeskift og bremsekontroll. De fleste campingvogneiere har også fått med seg at det er lurt med årlig fuktighetskontroll, både av hensyn til brukerne, men også for å sikre at leverandørenes garantier fortsatt skal gjelde. Mange campingvogner tilbringer storparten av sin tid på campingplasser rundt forbi, hvor det kan gå årevis mellom hver gang hjulene ruller på asfalt. Corona-pandemien i 2020 har vekket til live drømmen om reiseopplevelser hos mange. Campingvogner har blitt hentet fram fra hager og campingplasser og hektet på biler. -«Men skal ferieturen bli den flotte opplevelsen mange drømmer om, bør kanskje vogna gjennomgå en litt større sjekk av hjulgang, løftejekker, dragdempere, gassanlegg og det meste annet av leamikk som man finner i campingvogna»-, sier Espen Eikum hos Perry og Williams Caravan.

Full gjennomgang

De fleste caravanleverandører har også et serviceverksted, men det er ikke ofte de har campingvogner for fullsjekk, sier Espen Eikum. Stadig flere tar fuktighetskontroller på stedet, bare unntaksvis bringes vognene til servicehaller for full gjennomgang. -«Mye kan gjøres på stedet, men skal vi sjekke hjul, bremser, hjulgang og understell, må vogna jekkes opp, og det får vi ikke gjort når den står ute på en campingplass»-, sier Espen som vil oppfordre campingvogneiere å ta et besøk på verksted en gang i blant.

Understellkontroll

Først ble vogna jekket opp med løftebukker plassert på riktig plass på rammevangen. «Feil plasserte jekk eller løftebukk kan forårsake skader på selve rammevangene, så her er det viktig at man følger fabrikantens anvisninger» sier Espen. Han begynner med fysisk kontroll av hjullagre, lytter etter ulyder og sjekker at ikke lagrene har slark. –«Da kan det bli varmgang som til slutt får akseltappen til å brekke, og det ender sjelden bra»- formaner han. Deretter saumfarer han dekkene for sprekker og kontrollerer produksjonsåret. –«DOT-nummeret består av fire sifre, hvor de to første angir uketallet, og de to siste årstallet. Dekkene bør ikke være eldre enn 5-6 år. Når de har stått stille lenge, har de tendens til å begynne å få små, nesten usynlige sprekker, som imidlertid fort blir store og ender i smell når de får varmgang. Riktig lufttrykk er også uhyre viktig»- slår Espen fast.

Smøring

Campingvogner har en skrujekk i hvert hjørne. Disse brukes til å få vogna i vater og stabil når den er i bruk. –«De skal ikke brukes til å løfte vogna med»- understreker Espen, som smører skruene og kontrollerer at de fungerer som de skal. Deretter smører han skrugangen på nesehjulet, før han tar en visuell sjekk av rammevanger, hjulaksling og fester. En sak mange glemmer, er dragdemperen. Der finnes to smørenipler som skal sikre at akslingen går som den skal. Dragdemperen sørger for at vogna får et «mykt» møte med kulefestet ved oppbremsing, og strekker deretter draget tilbake igjen. Mekanismen i låsene på dører og luker tørker ut over tid, og da blir de nesten umulig å låse eller åpne. Espen gir låsene en solid dose låsolje, som sikrer at de fungerer som de skal i allslags vær, selv vinterstid.

Gasskontroll

Gassanleggene i bobiler og campingvogner må være absolutt tette og trygge å bruke. Mange synder mot dette, og hvert eneste år er det ulykker som oppstår fra gass på avveie. Espen bøyer gasslangen for å sjekke for ørsmå sprekker. Gasslanger har påstemplet produksjonsår, og de må ikke overstige 5 år. –«Denne har gått ut på dato»- konstaterer Espen, som henter en ny slange med adapter. –«Mange vet ikke at også adapterne skal skiftes etter noen år»-, sier Espen til redaktørens store overraskelse. Til sist kommer trykktestingen. Gassanlegget skal tåle et visst trykk en viss tid uten å lekke. Eventuelle lekkasjer vises av måleren ved at trykket minsker, men her var det i orden.

Fuktighetskontrollen

Til sist skal Espen sjekke hele vogna for fuktighet. Først en liten titt i lufteåpningen for kjøleskapet. –«her kan det samle seg mye støv og annet, og da virker kjøleskapet mye dårligere,» - sier Espen og blåser rent med trykkluft. En fuktighetsmåler er et instrument med batteri som sender en svak strøm mellom to kontakter. Er det fuktighet i materialet disse settes imot, vises det ved utslag på displayet. –«Det gjelder å sjekke alle kriker og kroker, for det er der fuktigheten trives best»- konstaterer Espen, som til slutt signerer kontrollskjemaet som sikrer at garantien fortsatt gjelder.

Klar for ferie

Fullkontrollen av campingvogna hos Perry og Williams Caravan viste at det meste var i orden, men noen overraskelser ble det. Tørre jekker og dragdemper ble behørig smurt opp for å fungere som de skal. Bremsene ble kontrollert og blåst for bremsestøv. Fremfor alt ble gassanlegget oppgradert med nye slanger og nytt adapter. Dette bør gjøres med jevne mellomrom, selv om campingvogna står på en campingplass det meste av tiden. Skal man ut og kjøre igjen, er det absolutt nødvendig, og prisen er heller ikke avskrekkende. Det holder lenge med noen få tusenlapper, og det er en god investering i trygg og sikker campingvogntur. –«Her er nå alt i orden, og det er bare å ønske dere en god ferietur i sommer»- konstaterer Espen Eikum, etter å ha sjekket hele campingvogna for eventuelle feil som kunne ha skapt skår i gleden over en flott campingsommerferie på hjul.





La oss tipse deg

Registrer deg her og motta varsel når vi publiserer enda mer spennende lesestoff.

Vår samarbeidspartner

Gjennom vårt flotte samarbeid med Norsk Bobil og Caravan Club kan vi publisere spennende artikler som utgis i deres medlemsblad. Artiklene fra NBCC vil først være tilgjengelig digitalt en stund etter at medlemsmagasinet er distribuert. Medlemsbladet samt en rekke andre fordeler kan du enkelt sikre deg ved å bli medlem hos Norges største og eldste interesseorganisasjon for deg med bobil eller campingvogn.

Turforslag