Lesestoff for deg som elsker campinglivet

Gjennom vårt flotte samarbeid med Norsk Bobil og Caravan Club kan vi publisere spennende artikler som utgis i deres medlemsblad. Artiklene fra NBCC vil først være tilgjengelig digitalt en stund etter at medlemsmagasinet er distribuert. Medlemsbladet samt en rekke andre fordeler kan du enkelt sikre deg ved å bli medlem hos Norges største og eldste interesseorganisasjon for deg med bobil eller campingvogn.

I Vitez: Bjarne Eikefjord
Bobil og Caravan magasinet, nr 8 Desember 2021

Nytenkning fra Bosnia: «Space Caravans» har vakt oppsikt

I all stillhet hadde Denis Kraljevic utviklet et helt nytt campingvognkonsept med vognkasse støpt i glassfiberarmert polyester. Med et spenstig design og mye nytt innvendig, vakte vogna, populært omtalt som «Space Caravan», en enorm oppsikt på Caravan Salon i Düsseldorf tidligere i høst. I ettertid har telefonen knapt stått stille, forteller kundekontakt Lajla Kraljevic, da BoCM møtte paret bak nyvinningen i Vitez i oktober.

«Det tok helt av under og etter Düsseldorf Caravan Salon» forteller Lejla og Denis. De ble filmet, intervjuet, spurt ut, og ikke minst kontaktet av en rekke forhandlere fra land som Storbritannia, Tyskland, Latvia, Tsjekkia og Østerrike. Også fra Norge har det vært kontakt fra importører, og Denis forteller at de planlegger å delta på neste års caravanmesse på Lillestrøm. Men, det er en ting å lage en prototype, det medfører flere utfordringer å sette den i serieproduksjon. BoCM stilte derfor en del kritiske spørsmål rundt den nye campingvogna under besøket i Vitez.

Ny produksjonsmetode

Støping av glassfiberarmert polyester gjorde sitt inntog i båtbyggerbransjen for snart 70 år siden, men er helt ny produksjonsmetode for campingvogner. I store støpeformer legges matter med glassfiber, som deretter mettes med polyester. Tykkelsen kan variere fra 4-5 mm. til et par cm. Etter et døger har polyesteren herdet, og det hele løftes ut av formene. Igjen står et garantert vanntett, selvbærende skrog, som ikke trenger avstivere eller stendere. På innsiden kles skroget med isolasjon og vanlig innerkledning. Hvoretter skroget limes og skrues på en bunnplate, støpt på samme måte. Dette gir skroget en stivhet, styrke g tetthet som et campingvognskrog bygget på tradisjonell måte, aldri vil komme i nærheten av, sier Denis Kraljevic til BoCM. Og han har trolig rett, det viser erfaringene fra 70 år med glassfiberarmerte båtskrog, som har vist seg å tåle uhorvelig mye juling i møte med naturkreftene til havs. Derubis gir da også 10 års garanti mot lekkasjer i skroget.

Typegodkjenning

Nå er det ikke bare å sette skilter på en nykonstruert campingvogn og deretter begi seg i vei. For å få registrert et nytt typegodkjent kjøretøy trengs en samsvarserklæring, COC,  Ceritificate of Conformity. Dette sertifikatet utstedes av fabrikant, og er en bekreftelse på at et kjøretøy/understellsnummer er EF-typegodkjent. Dokumentet inneholder EF-typegodkjenningsnummer, data for identifisering av kjøretøyet samt en del tekniske data. Utforming av og krav om samsvarssertifikat/COC for nye EF-typegodkjente kjøretøy er felles innen EU/EØS landene. Denis forteller at siden de bruker allerede EU-typegodkjente understell fra AlCo, er veien fram mye kortere.

Internasjonale forordninger

Bosnia har sluttet seg til EUs forordninger om førerkort, typegodkjenning og kontrollregime. Derubis har derfor sendt søknad om godkjenning av campingvogna til senteret for kontroll og vekt i Sarajevo. Bruk av lamiert glass i stedet for plexiglass, krever også egen sertifisering, forteller Denis. Derubis vil sørge for nødvendig homologisering, CF-merking, og prosessen med typegodkjenning for EU/EØS er startet, forteller han, og regner med å ha papirene for registrering klare før årsskiftet.

Varme i vinternatta

Prototypen var utstyrt med elektrisk drift av alle systemer som varme, varmtvann, og det øvrige utstyret som hører med i en moderne campingvogn. Men, ville dette holde i mørke  vinterkvelder når kulda siger på? «Spørsmålet i framtiden blir ikke så mye hvordan vi produserer varme, men hvordan vi produserer elektrisk energi til å drifte klimavennlige løsninger», sier Denis, og peker på at fossilt brensel som gass kan komme til å forsvinne om ikke alt for mange år. «Vi har lagt opp til et elektrisk basert system i vår campingvogn, på samme måte som i båtene», forteller Denis. «Da kan energien komme fra en elektrisk kontakt, fra solcellepaneler, eller fra et aggregat som i framtiden kan være en brenselcelle som produserer elektrisitet med hydrogen som energibærer», konstaterer han. Før han legger til med et smil: «Men for de som fortsatt ønsker å bruke gass, vil vi også lage den tradisjonelle løsningen tilgjengelig, eventuelt med en kombivarmer som gir både luftvarme og vannvarme.»

Nytt varmesystem

«Space Caravan» har mye tykkere isolasjon enn tradisjonelle vogner, vil få et helt nytt og mye mer effektivt varmesystem, forteller Denis. Der det ikke er elektrisk tilkobling, skal det kunne fungere en natt på batteri, for gulvvarme, kjøleskap og belysning. Redaktørens skepsis, fundert på egen erfaring med å våkne til 25 minus utenfor vogndøra, gjorde ikke særlig inntrykk: «Hør her», sa Denis, og tegnet opp et regnestykke. «Fra en vanlig 16A stikkontakt, kan du hente ut ca. 3500 watt. Av disse går 800w til gulvvarme, 800w til vannberederen din, kjøleskapet tar 600w, TV og annet utstyr reiser med ytterligere 400mw, og da har du 900w igjen til å varme vogna di med. Hvis du da ikke sper på med gassvarme, som gir rundt 5 kw», konstaterer Denis, før han viser fram de nye gulvvarmestrimlene som med forbruk på 1,1 kw skal kunne holde en campingvogn på 12 kvadratmeter gulvflate god og varm. «Disse har vi nå i flere år brukt i båtene våre med stor suksess, og, som du vet, det er langt mellom stikkontaktene på havet,» slår Denis fast mens han viser opp de nye varmestrimlene han har utviklet.

Ny produksjonshall

Etter oppmerksomheten i forbindelse med Düsseldorf Caravan Salon, har Derubis fått inn en god del bestillinger på vogner til flere land i Europa. De satser på en produksjon av flere hundre vogner allerede i 2022, og en ny produksjonshall vil være klart innen årsskiftet. «Der kommer både vogner og båter til å bli produsert», forteller Denis da vi kjører forbi nybygget på rundt 2000 m2.

Data for nåværende modell

  • Aksler: 2
  • Totallengde: 8.700 cm
  • Innvendig lengde: 7.200 cm
  • Total bredde/innvendig bredde: 240 / 225 cm
  • Totalhøyde/innvendig høyde: 265 / 210 cm
  • Masse ulastet kjøretøy, ca: 1.750 kg
  • Masse i reiseklar stand, ca: 1.900 kg
  • Teknisk maksimal tillatt last: 2.800
  • Maksimal nyttelast, ca: 250 kg
  • Dekkstørrelse: 185/65 R14 (4 stk)
  • Sengestørrelse, foran, i cm (oval form): 230 x 160 cm
  • Sengestørrelse, midtplassert (uttrekkbar): 200 x 160 cm
  • Antall sengeplasser: 4
  • Antall stikkontakter 230V: 11
  • Antall USB -kontakter. 7
  • Dometic kjøleskap, volum: 153 L
  • Dometic underbenk klimaanlegg Fresh well: 3000
  • Thetford brenner platetopp svart Topline
  • 20Thetford kassett    WC C223-CS

 

Utstyr for øvrig

  • 13-polet koblingssystem
  • LED-innfelte spots (strømsparing, lang levetid)
  • Optimalisert spenningsforsyning (konstant lysstyrke under skiftende lysforhold, ingen flimring)
  • 50-tommers smart-TV med flatskjerm
  • USB -tilkobling
  • Elektrisk gulvvarme
  • Varmtvannsforsyning (på kjøkken og toalett)
  • Ferskvannstank, 100 liter, integrert i multifunksjonsgulv
  • Vannledninger føres langs luftresirkulasjonsslangen
  • Byvannstilkobling

La oss tipse deg

Registrer deg her og motta varsel når vi publiserer enda mer spennende lesestoff.

Norway East-West