Lesestoff for deg som elsker campinglivet

Gjennom vårt flotte samarbeid med Norsk Bobil og Caravan Club kan vi publisere spennende artikler som utgis i deres medlemsblad. Artiklene fra NBCC vil først være tilgjengelig digitalt en stund etter at medlemsmagasinet er distribuert. Medlemsbladet samt en rekke andre fordeler kan du enkelt sikre deg ved å bli medlem hos Norges største og eldste interesseorganisasjon for deg med bobil eller campingvogn.

Av: Willem Laros
Bobil og Caravan magasinet, nr 5 Oktober 2021

Nye Laika Kreos: Designstue på hjul

Det tok en stund, men nå - etter åtte år - har den italienske byggherren for avanserte bobiler, Laika, revidert flaggskipet sitt, Kreos. En motorisert hjem for fire sesonger, og som ønsker å imponere med italiensk design, komfort og sofistikert integrering av avanserte komponenter.

Laika har slått seg sammen med italiensk designstudio GFG Progetti for å gi Kreos en stor oppfriskning. Nye Kreos har ikke bare gjennomgått en ansiktsløftning, men har blitt revurdert i alle fasetter. Dette betyr ifølge designerne: Den nye 7,99 meter lange halvintegrerte Kreos L ​​5009 er nå en designstue på hjul. GFG Progetti -sjef Fabrizio Giugiaro: “Jeg tror vi har funnet en måte å gi Kreos et ikonisk, italiensk design.”

Ny konstruksjon

Fiat AL-KO Heavy-chassiset er grunnlaget. GRP-kledningen med Maxi-Skyview (116 × 73,5 cm) gir optimalt lys og ventilasjon innvendig. For å sikre stabilitet og sikkerhet, selv under de vanskeligste værforholdene, er bakveggen og taket i ett stykke. Kledningen er også laget av GRP. (Glassfiberarmert polyester) Konstruksjonen med direkte tilkobling av vegg til tak og vegg til gulv gir nye Kreos et enkelt og harmonisk utseende. Dette gjør det å kjøre den nye Kreos halvintegrerte, til en spesiell opplevelse.

Isolasjon

Nye Kreos har isolasjon som tåler alle værforhold. Det selvbærende chassiset består av tre lag (aluminium/XPS/aluminium) med økt tykkelse (40+4 mm). Taket og undersiden er også trelags GRP/XPS/aluminium. Dette garanterer maksimal isolasjon. De nye forsterkede garasjeportene med termisk adskilte karmer, forhindrer også unødvendig varmetap. Det sammenhengende dobbeltgulvet med en nyttig høyde på 25 cm har igjen en dobbel funksjon. Det fungerer som et beskyttende varmekammer og som et lagringsrom. Varmtvannsvarmesystemet varmer bilen jevnt i alle områder.

Romslig dusj

Interiøret er designet ned til minste detalj for å skape et romslig, luftig, lett og derfor hjemmekoselig miljø. Det inkluderer et romslig dusjkabinett, som er utstyrt med tregulv, et dobbelt dusjhode, en velværedusjkolonne, belysning og hyller. I tillegg til panoramautsikten gjennom Skyview takluke, er den nye Kreos utstyrt med et elektrisk skyvetak (96 × 65,5 cm) som også kan brukes under kjøring (tilgjengelig som alternativ til heisesengen).

Sover med sidevarme

De to store enkeltsengene i den nye Kreos L ​​5009 bak (200 × 80 cm) er utstyrt med justerbart hodegjerde og sideoppvarming (!). Selv i den tøffeste vinteren er soveområdet behagelig varmt. De som ikke vil gå glipp av nærheten til partneren selv mens de sover, kan gjøre de to sengene om til en stor dobbeltseng (200 × 206 cm). Sengene er også utstyrt med et ekstremt behagelig fjærsystem. Den valgfrie, elektrisk justerbare heisesengen (140 cm bred) integrert i taket gir komfortabel plass for medreisende.

Oppvaskmaskin

Den måtte komme en gang. “Vi har innredet Kreos på en slik måte at du garantert vil føle deg hjemme i den. Dette betyr også at en oppvaskmaskin kan integreres, et apotekskap slik vi kjenner det fra konvensjonelle kjøkken og til og med en liten vinkjeller i den romslige garasje hvor du kan ta med deg viner av høy kvalitet med tillit”, sier Laika-sjef Ute Hofmann. En pris er foreløpig ikke kjent. Og: det er fortsatt en prototype der endringer fortsatt kan skje. Nei, under 3500 kg er ikke mulig med så mye luksus ombord. Produksjonen starter i november i år.

La oss tipse deg

Registrer deg her og motta varsel når vi publiserer enda mer spennende lesestoff.

Norway East-West