Lesestoff for deg som elsker campinglivet

Gjennom vårt flotte samarbeid med Norsk Bobil og Caravan Club kan vi publisere spennende artikler som utgis i deres medlemsblad. Artiklene fra NBCC vil først være tilgjengelig digitalt en stund etter at medlemsmagasinet er distribuert. Medlemsbladet samt en rekke andre fordeler kan du enkelt sikre deg ved å bli medlem hos Norges største og eldste interesseorganisasjon for deg med bobil eller campingvogn.

Av: Willem Laros
Bobil og Caravan magasinet, nr 3 Juni 2022

Endring i chassismarked: Knaus Tabbert velger Mercedes og Ford

"Du trenger ikke skrive det ned bokstavelig slik, men til slutt vil halvparten av Knaus- og Weinsberg-bobilene kjøre på Fiat og den andre halvparten på andre merker." Det sier en talsmann for Knaus Tabbert i Stuttgart ved introduksjonen av blant annet Weinsberg Pepper på et Mercedes-chassis.

Hovedårsaken til denne endringen hos Knaus, er Fiats strukturelle mislighold som leverandør av chassis. PR-mann Stefan V. Diehl fra Knaus Tabbert tar meg med inn i et annet, nesten ubelyst rom på presentasjonen med et mystisk smil. «Ikke ta bilder, bare se», lyder det strenge pålegget. "Det er fortsatt en prototype, men jeg forventer at vi vil kunne introdusere denne Ford Transit-drevne varebilen til forhandlere i juni."

Hard konkurranse

Fiats problemer med å levere det bestilte chassiset er ikke den eneste grunnen til at Knaus Tabbert ser til andre leverandører. Hymer har også annonsert at de forhandler med Ford. Diehl: "Hymer kunngjør det, vi bygger en først og så lytter vi til reaksjonene." Ja, konkurransen er hard og det er bare bra for forbrukeren. Om Fiat i det hele tatt leverer er det ikke 160 hk-versjonene, men motorene med 140 eller 180 hk. Så kjøperne som bestilte den mye foretrukne 160 hk-versjonen må smøre seg med tålmodighet en stund. hvor lenge? Ingen tør å spå....

Weinsberg

Tilbake til Weinsberg Pepper på Mercedes chassis. Pepper er en av de bestselgende bobilene i Europa. "Med Pepper på Mercedes appellerer vi til en annen målgruppe. En målgruppe som er forelsket i oppsettet og det uvanlig komplette utstyret, men som i tillegg ønsker det høyeste nivået av komfort på veien," sa en talsperson for Knaus Tabbert. Inkludert alle mulighetene for kjøreassistanse som Mercedes tilbyr. Dette kommer selvfølgelig med en matchende prislapp. To varianter er tilgjengelig umiddelbart.

Fordeler

For fremtidige kunder gir en Pepper bobil på Mercedes chassis fordeler på flere nivåer. Den teknologiske finessen til «stjernen fra Stuttgart» tar det som tilbys i denne klassen til et nytt nivå. Den kraftige og effektive OM654 firesylindrede dieselen gir god drivkraft for kjøretøyene, som Weinsberg tilbyr på forespørsel i versjoner med både 3,5 og 4,2 tonns totalvekt. Det finnes også omfattende sikkerhets- og assistansesystemer, som aktiv sidevindsassistent, og komfortfunksjoner, som multimediesystemet MBUX (Mercedes-Benz User Experience).

To varianter

Ved markedslansering tilbyr Weinsberg de nye modellene på Mercedes-Benz Sprinter i to halvintegrerte varianter. CaraCompact 640 MEG MB EDITION [PEPPER] har en enkeltseng for opptil tre personer. SUITE-versjonen har en sammenleggbar seng som utvider antall soveplasser til fem. En spesielt nyskapende detalj ved sittegruppen, selv om den er enkel i praksis, er svært effektiv: Weinsberg installerer benken fem grader rotert i rette vinkler - dette høres kanskje ikke så mye ut, men det overrasker med positive effekter. Ikke bare er det lettere å sette seg ned og reise seg, men også romfølelsen drar nytte av de endrede visuelle aksene. Samarbeidet mellom Weinsberg og Mercedes-Benz er forresten ikke nytt. Knaus Tabbert leverte allerede Weinsberg ORBIS og Weinsberg ORBITER-modellene på slutten av 1970-tallet, som begge var basert på Mercedes-Benz varebiler. På den tiden tilbød Tabbert også bobiler basert på Mercedes-Benz kjøretøy.

Viktige funksjoner

Noen viktigere funksjoner i EDITION PEPPER på Mercedes-Benz Sprinter. I tillegg til det omfattende [PEPPER]-utstyret, er forskjellige alternativer tilgjengelig fra fabrikk på forespørsel, for eksempel en sykkelstativ, Premium eller Exclusive karosseridør, inkludert vindu og come-home-funksjon, Seitz-rammevinduer, ISOFIX, elektrisk gulvvarme , Velocate GPS-tracker, eller et litium-ion innebygd batteri. Sprinters Light & Visibility-pakke med LED High Performance-lykter gir ekstra synlighet og synlighet, det samme gjør fjernlysassistenten og regnsensoren. Takket være Wet Wiper System sprayes rengjøringsvæske rett foran viskerbladene og tørkes umiddelbart bort. Dette forbedrer ikke bare førerens sikt under tørking, men reduserer også vannforbruket og forhindrer i stor grad utilsiktet spraying av følgende biler eller fotgjengere i nærheten. Hot [PEPPER]-pakken inkluderer enda flere Mercedes-Benz sikkerhetsfunksjoner (elektrisk parkeringsbrems, avstandsassistent, trafikkskiltassistent) og MBUX multimediasystem, digital.

Multimedia

Det intelligente, intuitivt betjente MBUX multimediasystemet, integrerer bilen direkte i det digitale livet og står for komfort på høyeste nivå. MBUX har en skjerm på opptil 10,25 tommer med HD-oppløsning. Betjening skjer via berøringsskjermen, de berøringsfølsomme rattkontrollene eller via stemmestyring ("Hey Mercedes"). Systemet svarer på meldingen "Tanken er tom" med forslag til bensinstasjoner i nærheten eller langs den angitte ruten. Meldinger kan også dikteres og gjenkjennes pålitelig. En høyhastighets Internett-tilkobling integrert i kjøretøyet kan enten brukes eksklusivt for Mercedes-nettverkstjenester eller fungere som et hotspot for oppringing med individuelle mobile enheter.

Turkalkulator

Instrumentpanelet med fargedisplay er plassert mellom speedometer og turteller. I førerens synsfelt tilbyr den lettleste displayer og tydelig menynavigering. Displayet viser for eksempel en turkalkulator med ECO-forbruksdata, gjennomsnittlig drivstofforbruk, AdBlue-nivå og utvalgte kjøretøydata. Et Bluetooth-grensesnitt med håndfri funksjon sikrer trygge telefonsamtaler uten distraksjoner under kjøring. Fire koppholdere i cockpiten gir lett tilgjengelig oppbevaringsplass for drikkeflasker og kopper for både sjåfør og forsetepassasjer. De to praktiske oppbevaringsrommene i midten av instrumentpanelet er også alltid lett tilgjengelige.

Starter uten nøkkel

På passasjersiden er det et bredt, åpent oppbevaringsrom under instrumentpanelet med en kapasitet på cirka 8,5 liter. Personlige gjenstander eller dokumenter kan oppbevares der. Lufteventiler, hvis retning kan justeres individuelt, gir mer komfort i førerhuset. Ytterligere Mercedes-Benz-høydepunkter inkluderer: nøkkelfri start, elektromekanisk servostyring, sidevindsassistanse, bakkestartassistent, ECO start/stopp-funksjon, det adaptive, elektroniske stabilitetsprogrammet ESP (kan støtte føreren ved å bygge opp retningsstabiliserende bremsekrefter i kritiske tilfeller kjøredynamikksituasjoner) og adaptive bremselys (kan redusere reaksjonstiden betydelig for førere av etterfølgende biler på grunn av deres karakteristiske blinkende lys og dermed forhindre påkjørsel bakfra).

La oss tipse deg

Registrer deg her og motta varsel når vi publiserer enda mer spennende lesestoff.