Lesestoff for deg som elsker campinglivet

Gjennom vårt flotte samarbeid med Norsk Bobil og Caravan Club kan vi publisere spennende artikler som utgis i deres medlemsblad. Artiklene fra NBCC vil først være tilgjengelig digitalt en stund etter at medlemsmagasinet er distribuert. Medlemsbladet samt en rekke andre fordeler kan du enkelt sikre deg ved å bli medlem hos Norges største og eldste interesseorganisasjon for deg med bobil eller campingvogn.

Tekst og foto: Sven Furuly
Bobil og Caravan magasinet, nr 5 Oktober 2021

Endelig en elbil for campingfolket? NIO går lenger med batteribytte

Med Nio får norske elbilkjøpere et nytt alternativ der plass, tilhengervekt og god rekkevidde står i fokus. I tillegg lanserer merket byttestasjoner der du kan kjøre videre med et fulladet batteri etter bare fem minutter.

Det er gått noen år siden vi i Bobil & Caravan magasinet hektet på en Hobby Campingvogn på tilhengerfestet til en Tesla X og bestemte oss for å teste hvordan mulighetene var for å bruke en elbil som trekkvogn. Dette var sommeren 2018, og med sin firehjulsdrift, store batteri på brutto 90 kWh og evne til å trekke inntil 1500 kg, var Tesla det eneste aktuelle alternativet. Uten campingvogn fikk vi rekkevidder opp mot 450 km med denne bilen, men med 1256 kg på kroken ble det atskillig hyppigere ladninger på vår tur over fjellet til Vestlandet og tilbake. I praksis endte vi opp med å planlegge ruten slik at vi fikk mellom 20 og 25 mil mellom hver hurtigladestasjon. Med en ladning midt på dagen ble det dermed mulig å kjøre dags-etapper på rundt 400 km.

Få elbiler med hengerfeste

I løpet av de tre årene som har gått siden vi publiserte våre brukserfaringer er det lansert et stort antall nye elbiler i Norge. Det er imidlertid bare et fåtall av disse som har både firehjulsdrift og lov til å trekke en tilhenger på 1500 kg. Et hederlig unntak er Audi e-tron 55 som kan trekke inntil 1800 kg. Den splitter nye Ioniq 5 (Hyundai) er godkjent for 1600 kg, kinesiske BYD Tang og Volvo XC40 Recharge kan trekke 1500 kg, mens Volkswagen ID4 GTX og tvillingen Skoda Enyaq kan ha inntil 1200 kg på kroken. Flotte elbiler med firehjulsdrift som Ford Mustang og Jaguar i-Pace har dessverre en tilhengervekt som er begrenset til 750 kg, og dermed uaktuelle for å trekke campingvogner.

Batteristørrelse bestemmende

Det er med andre ord blitt flere elbiler som kan trekke en campingvogn å velge mellom, men er det dermed blitt lettere å reise på campingtur i Norge? Svaret er «tja». Det er blitt flere hurtigladestasjoner, men samtidig har antallet elbiler vokst til en bestand på over 400 000 på norske veier. Batteristørrelsen bestemmer bilens pris, rekkevidde og vekt. Bilfabrikkene forsøker hele tiden å finne det beste balansepunktet mellom disse egenskapene, og da er det neppe evnen til å trekke tunge tilhengere over lange distanser som er den viktigste prioriteten. Ønsker man i tillegg en elbil med god plass til familien – kanskje inntil 7 personer iblant – har faktisk tilbudet nærmest stått på stedet hvil inntil vi ble presentert for den nye elbilen Nio ES8 for bare noen uker siden.

Kinesisk storsatsing

Det er ingen hemmelighet at kinesiske bilprodusenter har satset sterkt på batteri-elektriske biler, og ser vi på produksjon av batterier isolert, er kineserne verdensledende. Flere kinesiske bilfabrikker benytter sine elbiler til å lansere merkene i viktige eksportmarkeder som Europa og Nord-Amerika. Norge er et toneangivende elbilmarked og blir sett på med stor interesse fra bilfabrikkene, og flere asiatiske merker har hatt Norge som sitt første eksportmarked og europeiske bruhode. Dette gjelder også bilmerket Nio som ble etablert i november 2014 som et globalt elbilselskap. Grunnen til at vi skriver globalt, er fordi Nio har egne sentre for forskning og utvikling, design og produksjon i Shanghai, Beijing, San Jose, München, London og seks andre lokasjoner. Til sammen har de 7000 ansatte over hele verden, og kan vise til en ganske imponerende merittliste frem til i dag. I 2016 presenterte Nio en av de raskeste elektriske bilene i verden. EP9 satte banerekord for et elektrisk kjøretøy på velkjente Nürburgring og tre andre kjente baner. I 2017 avduket Nio sin fremtidsvisjon i form av modellen EVE og kunne samtidig kunngjøre at Nio EP9 satte en ny verdensrekord for et selvkjørende kjøretøy ved Circuit of the Americas. I juni 2018 startet de å levere sitt flaggskip, SUV’en ES8, til de første kinesiske kundene. Målet er å konkurrere i premium-segmentet, der vi finner elbiler som Audi og Mercedes-Benz. Selv hevder fabrikken at de knapt finnes andre kinesiske elbilmerker som leverer en tilsvarende kvalitet, komfort og sportslighet.

Først i Norge

Norge er det første eksportmarkedet der Nio går inn for fullt og etablerer alle de ulike modulene som til sammen skal sementere merket innenfor alt fra salg og service til produktfilosofi og livsstil. Etter å ha mottatt mye informasjon om bilene det siste året ble Bobil & Caravan Magasinet invitert til å prøvekjøre bilen på norsk jord i slutten av august sammen med en liten gruppe norske biljournalister. Den første bilen som lanseres i Norge er nettopp den fem meter lange SUV’en ES8, og et kort blikk på spesifikasjonene virker lovende. Bilene fra Nio er spennende i seg selv, men det er på batteriløsningen de virkelig skiller seg ut. Dette har de kalt BaaS – Battery as a Service – og er et samarbeid mellom Nio og tre andre store selskaper, deriblant batteriprodusenten CATL. Allerede før vi har kjørt bilen en eneste meter må vi forklare nærmere hva dette går ut på.

Lading og rekkevidde

Som eier av en elbil er det egentlig bare to utfordringer man behøver å tenke på i hverdagen. Det ene er rekkevidden, og det andre er hvor lenge man er nødt til å bli stående i en kø dersom man må hurtiglade underveis til destinasjonen. Med en campingvogn på kroken er disse faktorene enda mer relevante, og det er her Nio presenterer sitt «Columbo egg»: Bytte av et tomt batteri til et fulladet batteri i løpet av tre til fem minutter. I Kina har Nio allerede etablert et par hundre byttestasjoner, som kan bytte inntil 312 batterier hver dag. Og det kommer flere hver eneste uke. Målet er å bygge 300 slike i året med maks avstand på 20 mil mellom hver.  Selskapet hevder at dagens stasjoner allerede har utført mer enn 1,5 millioner batteribytter.

Batteriskifte på tre minutter

I tillegg til å lade batteriet på samme måte som alle andre elbiler, kan Nio-eierne ved hjelp av en app bestille utskiftning av det tomme batteriet til et som er fulladet på en Nio Swap Station. Selve byttet gjøres unna i løpet av tre minutter. Du kjører inn i en hall og en robot skifter batteriet, som sitter under bilen. Deretter er det bare å kjøre ut igjen med et friskt og fulladet batteri. Dette kan løse problemer med ladekø og ikke minst vil man alltid kunne ha et oppgradert batteri. Tanken er at etter hvert som teknologien utvikler seg, kan elbilen stadig oppgraderes med lengre rekkevidde. Med dette lanserer Nio nok en nyhet i det norske elbilmarkedet. De endelige bilprisene er ikke fastlagt, men det vil være mulig å kjøpe ES8 uten batteri, og heller betale en månedsleie for et fabrikkeiet batteri. Dermed kan bilens levetid gjøres uavhengig av batteriets levetid, man vil alltid ha et batteri som holder forhåndsdefinerte mål for kapasitet, og som Nio skriver, være på teknologiutviklingen.

Byttestasjoner

Det er planlagt et stort antall slike byttestasjoner i Norge, og de fire første er planlagt etablert i Oslo-regionen. Nio tenker seg en på Ensjø der serviceanlegget er lokalisert og en ved hver av de tre hovedårene ut av Oslo, E6 mot nord, E6/E18 mot sydøst og E18 mot sydvest. Deretter skal det etableres «BaaS»-punkter i de største byene og på de travleste reiserutene i Norge i løpet av 2022. Åpningen av NIO House på Karl Johans gate i Oslo mot slutten av september er startskuddet overfor publikum i Norge. Dette er en fysisk møteplass for NIOs brukere og deres familie og venner hvor man kan slappe av, drikke kaffe og spise lunsj, ha møter eller delta på arrangementer og aktiviteter av ulike slag. Dette lokalt vil bli etterfulgt av mindre «Nio Space» sentere i storbyene Bergen, Stavanger og Trondheim. Etter planene skal disse stå åpne i løpet av 2022.

Toppklasse

Nå lurer du sikkert på hvordan vi opplevde Nio ES8, og hva har den å by på. Det er en stor firehjulsdrevet SUV som kommer i to ulike versjoner med 6 eller 7 seter. Lengden er på fem meter og bredden uten speil er tett innpå to meter. Den innvendige plassen er raus, vi opplever at det er gode materialvalg, og hele bilen fremstår som velbygd. Bagasjerommet har et volum på 871 liter med to seterader i bruk og tilhengervekten er 1500 kg. To motorer på til sammen 400 kW (534 hk) gir en akselerasjon fra 0-100 km/t på bare 4,9 sekunder. Her vil man aldri mangle krefter med halvannet tonn på kroken. Rekkevidden er på inntil 500 km. Både bilen, konseptet og det omfattende standardutstyret etterlater liten tvil om at ordet «premium» er berettiget. Nio representerer et friskt nytt innslag, og med fullt utviklet infrastruktur for batteriskift – i tillegg til å kunne benytte hurtigladere over hele landet – kan dette være elbilen mange campingvogneiere ønsker seg.

La oss tipse deg

Registrer deg her og motta varsel når vi publiserer enda mer spennende lesestoff.

Norway East-West