Lesestoff for deg som elsker campinglivet

Gjennom vårt flotte samarbeid med Norsk Bobil og Caravan Club kan vi publisere spennende artikler som utgis i deres medlemsblad. Artiklene fra NBCC vil først være tilgjengelig digitalt en stund etter at medlemsmagasinet er distribuert. Medlemsbladet samt en rekke andre fordeler kan du enkelt sikre deg ved å bli medlem hos Norges største og eldste interesseorganisasjon for deg med bobil eller campingvogn.

Av: Bjarne Eikefjord, basert på pressemeldinger fra Dethleffs. Foto: Produsenten
Bobil og Caravan magasinet, nr 1 Februar 2021

e.home.COCO: Elektrisk campingvogn klar for testing

For et par år siden presenterte Dethleffs en ny studie av sin lettvekts campingvogn, Coco. Med elektriske motorer i hjulene, batteri under gulvet og solarpaneler skulle vogna nærmest drive seg selv uten drahjelp fra kjøretøyet. Som da gjerne kunne være elektrisk. Studien vakte oppsikt, men Dethleffs mente alvor. Nå er vogna klar for testkjøring.

En elektrisk, selvdreven campingvogn var bortimot en fantasi inntil for et par år siden. Men i 2020 hadde Dethleffs tatt spranget fra bilder og tegninger til en fungerende prototype, og planen er at den skal vise hva den er god for ved å krysse Alpene. Ikke på tog gjennom, men over. -«Vi har arbeidet svært hardt og er nå kommet til prototyp-stadiet»-, forteller produktsjefen hos Dethleffs, Richard Angerer. -«Nå kommer testfasen. Resultatene bringer oss tett på fremtiden for caravanbransjen»- sier Richard.

For EL-biler

Den selvdrevne Coco trekkes ikke bare bak bilen, men driver seg selv. Det reduserer tilhengerlasten på trekkjøretøyet. Resultatet er at elbiler kan få en praktisk rekkevidde også som trekkvogner. Denne nyvinningen er ikke bare banebrytende for campingvogner, men for tilhengere generelt. Derfor er det flere grunnleggende spørmål som må avklares, om alt fra sertifikatregler til Europeiske direktiver om godkjenning. For eksempel om kulefestet kan benyttes når det skyves på bakfra.

Klimavennliget

- «Til syvende og sist handler det om at vi vil bevare naturen for kommende generasjoner»-, forklarer Dethleffs administrerende direktør, Alexander Leopold. -«Vi ser på elektrisk drift som avgjørende for dette arbeidet. Prosjektet vårt for elektromobilitet i caravanbransjen bidrar målrettet til tiltak som bringer oss videre i denne retningen. e.home Coco viser allerede i dag at campingvogner har en spennende fremtid også sammen med elbiler. I tillegg er teknologien vi bruker i e.home Coco også en nyvinning som kommer trekkjøretøyer med vanlig forbrenningsmotor til gode. For første gang blir det mulig for små personbiler å trekke tunge tilhengere.»-

Hva har EL-vogna Coco ekstra?

Man kan lett tenke at svaret rett og slett er «en elektromotor. -«e.home Coco viser veien fra en campingvogn som ren tilhenger til en selvdreven 'bobil’. Den er en radikal nytolkning av Arist Dethleffs oppfinnelse fra 1931»-, forklarer Richard Angerer. -«Teknologien og ideen som ligger bak dette konseptet, revolusjonerer caravanbransjen og er en milepæl når det gjelder elektromobilitet»-, slår Angerer fast. I foretaket er man sikker på at det kommer stadig flere elbiler, men hvordan kommer det til å påvirke caravanbransjen?

Hva er forskjellen?

e.Home Coco er utstyrt med høyeffekts batterier, en sentral drivenhet med to elmotorer og en intelligent styringselektronikk. Det gjør den passive tilhengeren til en aktiv «bobil». Trekkavlastningsmodulen styrer de to elektriske drivmotorene slik at tilhengerlasten på koblingshodet til trekkjøretøyet reduseres til en definert verdi – for eksempel 100 kg. På den måten kan også små trekkjøretøyer trekke tunge campingvogner eller tilhengere med en totalvekt som ligger langt over den tillatte tilhengerlasten for personbilen. Dessuten kan elbiler kan få en praktisk rekkevidde også som trekkjøretøy. Ved kjøring i nedoverbakke kan batteriene lades med regenerering.

Sikkerhet

Målrettet effektfordeling på de enkelte hjulene til at EL- Coco blir tryggere å kjøre. En sentral styreenhet evaluerer hele tiden alle kjøredynamikkdata og styrer drivenheten individuelt for hvert enkelt hjul. De første kjøresimuleringene i samarbeid med Forschungsinstitut für Fahrzeugwesen und Kraftfahrmotoren (FKFS) i Stuttgart har vist at dette fremdriftskonseptet gir til-hengeren bedre kjøreegenskaper. At drivenheten kan styres individuelt, betyr også at EL-Coco kan manøvreres med opptil 360 rotasjon på stedet. Det gjør at e.home Coco kan parkeres enkelt og greit på campingplassen med en mobil enhet.

Omfattende testfase

Det finnes i dag ingen testregimer eller standard typegodkjenningskrav for elektrisk drevne campingvogner. Dethleffs måtte se til standardkravene for bilindustrien da de utviklet vogna. Dethleffs har blant annet forandret og forsterket chassiskonstruksjonen. Endringe-ne tar hensyn til de nyeste sikkerhetsaspektene slik at viktige komponenter beskyttes ved en eventuell kollisjon. Ulike systemtester av de enkelte komponentene er foretatt.Når eventuelle etterjusteringer er gjennomført, settes komponentene sammen, og det utføres flere tester.

Flere utfordringer

Selv med en fungerende prototyp i Düsseldorf, betyr det ikke at alle utfordringene er ryddet av veien. Spørsmålet om godkjenning av selvdrevne tilhengere er for eksempel svært viktig fordi det hittil ikke en slik kjøretøykategori i EUs typegodkjenningsforordning. Et annet er spørsmålet om førerkort, fordi EL-Coco kan redusere tilhengerlasten slik at den kan trekkes med et lite trekkjøretøy. -«Vi er med i BEM-arbeidsgruppen for elektromobilitet og tilhengere som tar opp nettopp denne typen spørsmål. Sammen med de ansvarlige myndighetene kommer vi til å finne løsninger på dette også»-, forsikrer Angerer.

La oss tipse deg

Registrer deg her og motta varsel når vi publiserer enda mer spennende lesestoff.

* Påkrevd