Lesestoff for deg som elsker campinglivet

Gjennom vårt flotte samarbeid med Norsk Bobil og Caravan Club kan vi publisere spennende artikler som utgis i deres medlemsblad. Artiklene fra NBCC vil først være tilgjengelig digitalt en stund etter at medlemsmagasinet er distribuert. Medlemsbladet samt en rekke andre fordeler kan du enkelt sikre deg ved å bli medlem hos Norges største og eldste interesseorganisasjon for deg med bobil eller campingvogn.

Tekst: Sven Furuly, Foto: EHG
Bobil og Caravan magasinet, nr 4 September 2022

Dethleffs 2023: Verdenspremiere på tradisjonelt vis

Etter flere år med begrensede aktiviteter som følge av korona-pandemien, lå alt til rette for et storslagent arrangement i Friedrichshafen. Der inviterte Dethleffs til premiere på en rekke nye modeller i slutten av juni.

Endelig er tiden igjen inne for at bobil og campingvognprodusentene kan presentere sine nyheter på en måte som har årelange tradisjoner i bransjen. Da Dethlffs inviterte til verdenspremiere for en rekke produkter i en stor messehall i Friedrichshafen, ble responsen enorm. Ikke mindre enn fem hundre forhandlere fra hele verden, og rundt sytti internasjonale fagjournalister lot seg invitere til en presentasjon av selskapets 2023-modeller. Representanter fra hvert eneste europeiske land var til stede, og selv fra New Zealand var det engasjerte besøkende som ønsket å få et grundig innblikk i nyhetene fra den tyske produsenten av bobiler og campingvogner. Samlingen var lagt opp til å være en stor forhandlerkonferanse, samtidig som fagpressen også kunne få stille spørsmål og få innblikk i veien videre for bransjen – sett fra Detheffs ståsted.

To trender

Det var leder for Dethleffs, Alexander Leopold, som åpnet konferansen der han kunne fastslå to helt klare trender i kjølvannet av pandemien. Den første er at mange flere mennesker enn tidligere søker individuelle og mer naturnære reiseopplevelser enn tidligere. Det har skapt en økende interesse for bobiler spesielt. Pandemien har også medført store endringer i hvordan arbeidet blir organisert for mange arbeidstakere. Hjemmekontor, mer fleksible arbeidstider og digitale kommunikasjonsløsninger har gitt nye muligheter for å organisere fritiden og gjennomføre korte og lange reiser. Et annet viktig moment er bærekraft. Bobil og caravan som ferieform fremstår som svært miljøvennlig i forhold til de aller fleste andre måter å feriere på.

Yngre campere

Nye grupper – ikke minst yngre mennesker – har fått øynene opp for både bobiler og campingvogner, men også her er det en tydelig trend å se. De kompakte «camper-vans» basert på smidige men likevel store varebiler, har en sterk vekst. Den aller nyeste trenden er de mindre «urban campers», som dessverre ikke er aktuelle for Norge på grunn av vårt avgiftssystem. Dette er kompakte campingbiler, som oftest med et hevetak av teltduk for å få innvendig ståhøyde eller sengeplasser, basert på små varebiler. Kompakte mål og god driftsøkonomi gjør at mange europeiske familier velger dette som en nummer-to bil, som også kan fungere som en ekstra hverdagsbil iblant. Siden 2021 har disse to kjøretøygruppene fått et viktig fokus hos Dethleffs.

Mørke skyer

Da Bobil & Caravan Magasinet intervjuet sjefen for importen til Danmark og Norge, Jens Hammer, tidligere i år, påpekte han imidlertid en trussel, som også Alexander Leopold rettet sin oppmerksomhet mot. Til tross for stor interesse fra nye kjøpergrupper og solide ordrereserver er det mørke skyer på himmelen. Korona-pandemien påførte store logistikk-utfordringer for industriproduksjon over hele verden. Komponentmangel og redusert produksjon hos mange viktige underleverandører, kombinert med redusert transportkapasitet på fly og skip, har skapt store utfordringer. Det hjelper ikke med godt salg og fulle ordrebøker når produksjon og utleveringer forsinkes.

Ford Transit chassis

Begeistringen for de mange nye modellene var stor, og sett med norske øyne er det særlig by-bobilene i «Globetrail»-serien som er attraktive. Denne paletten er utvidet med sju nye modeller for 2023. En av disse er RL600, som med sin lengde på seks meter tilbyr to enkeltsenger som standard og har et hevetak som tilvalg. En av vårens nyheter var lanseringen av en rekke nye modeller basert på chassis fra Ford Transit. Når Dethleffs nå slipper enda flere nyheter dreier det seg om by-bobiler basert på Ciroën Jumper, Peugeot Boxer og Fiat Ducato. Gjennom dette store antallet merker er det tydelig at Dethleffs forsøker å bøte på leveringsproblemer gjennom å ha flere ulike leverandører.

Mye utstyr

Vi har allerede nevnt Globetrail 600 RL som en viktig nyhet. De to enkeltsengene er plassert bak i bilen, bakenfor kjøkkenet på den ene siden og dusjbadet på den andre. Grunnrisset er ganske likt det vi finner i den 6,36 meter lange 640 R. En bevegelig sirkelformet skyvevegg i baderommet sørger for å gi en fullverdig dusj i denne kompakte bobilen. Smart, men med en liten ulempe: Når dusjen er i bruk er det ikke mulig for noen å bevege seg mellom den fremre og bakre delen av bobilen. Av andre spesialiteter må vi nevne en håndvask som slås inn for å spare plass i baderommet, og et stort myggnett bakerst i bilen. Dette dekker hele åpningen når begge bakdørene står i åpen stilling. Perfekt om man ønsker gjennomlufting når bilen står parkert på dagtid, eller man kan sove svalt en norsk sommernatt uten å bli angrepet av mygg. For kjøpere som ønsker et grunnriss med en tverrstilt dobbeltseng bakerst, tilbyr Dethleffs modellene 600 H eller 600 R. Alle 600-modellen av årgang 2023 som er basert på Fiat, vil få en 90-års jubileumspakke med en stor markise, utvendig LED-belysning, ryggekamera, 16-tom alu-felger og mye mer som standard. 

Hevetak

Den minste Globetrail-varianten har en lengde på 5,41 meter og har en dobbeltseng på tvers bakerst i bilen. Sengen har en lengde på 2,09 meter fra vegg til vegg og bredden er på 143 cm. Ønsker man ytterligere to sengeplasser kan denne modellen – i likhet med de øvrige variantene – bestilles med et hevetak. Det er Dethleffs selv som står bak denne konstruksjonen. Sidene på hevetaket består av teltduk, der både en egen mørk duk for solskjerming og et myggnett inngår. Takmekanismen er lett å betjene. En Offroad-variant er basert på Fiat Ducato. En bøyle i front og litt høyere bakkeklaring røper at denne varianten er konstruert for å ta seg frem på dårligere veier. Det er i skrivende stund ikke kjent om bilen vil få en 4x4 drivlinje, men Stellantis-gruppen (som blant annet eier Citroën, Peugeot og Fiat) har flere ulike varebiler med firehjulsdrift basert på en konstruksjon fra den franske terrengbil-spesialisten Dangel.

To andre nyheter er såkalte «S»-versjoner av modellene 600 og 640. Det står for «Schwenkbad» - som rett og slett er at veggen som vasken er festet til kan svinges til siden for å gi bedre plass i vaskerommet. Dette gir plass ved dusjing og toalettbesøk.

Campingvogn-serien Aero blir utvidet med et lite tillegg i navnet og tre nye grunnriss. De nye vognene får tilleggsbetegnelsen «up». En nyhet her er en senkeseng som er plassert over salongen. Ved hjelp av et par håndgrep kan denne senkes når kvelden kommer og gir dermed mulighet for inntil slu soveplasser innenfor et kompakt format på vognene. Sengen er på 2,00 meter x 1,44 meter uten at dette går ut over plassen i vognen om dagen.

La oss tipse deg

Registrer deg her og motta varsel når vi publiserer enda mer spennende lesestoff.