Tekst Sven Furuly, Foto: Sven Furuly og Crawler
Bobil og Caravan magasinet, nr 1 Februar 2022

Crawler campingvogner: Grensesprengende design og teknikk

Bobiler og campingvogner fra Crawler er ukjente for de fleste nordmenn. Våre strenge regler for motorisert ferdsel i utmark er nok noe av forklaringen, men produktene fortjener så absolutt et nærmere blikk. Særlig spennende er den nye elektriske campingvognen e-trail

I den forrige utgaven av dette magasinet kunne du lese om de spesielle terrenggående kjøretøyene fra islandske Arctic Trucks. Kraftige firehjulsdrevne kjøretøy spesialbygd for å sprenge grenser og gjøre ekspedisjoner i uveisomt terreng og barskt klima mulig. Island byr på rike muligheter for terrengkjøring – i sterk kontrast til mesteparten av det kontinentale Europa.

Sør og øst

Men sør og øst for Europa finnes det store landområder som tiltrekker seg eventyrlystne turister som ønsker å ferdes utenfor allfarvei – i sin egen terrengbil eller off-road campingvogn. Vi snakker om nord-Afrikanske land som Marokko med sine spennende fjell- og ørkenområder, og Tunis som også ønsker turister velkommen med sine firehjulstrekkere. Selv har jeg kjørt i flere av disse ørkenområdene, men det var før bobilens gjennomslag, og i dag ville jeg nok gjort litt andre valg. Enten kjørt en spesialtilpasset bobil, eller skaffet meg en campingvogn konstruert for bruk under ekstreme kjøreforhold.

Fra Tyrkia

Crawler kommer fra Tyrkia. Et land som ligger med en fot i Europa og den andre i Asia. Selskapet har sitt hovedsete i Istanbul. En storby som på mange områder er lik de vi finner rundt Middelhavet, men samtidig noe helt annet. Østens mystikk er tydelig til stede, og man skal ikke kjøre så mange timene østover før en helt ny verden åpner seg. Sivilisasjonen gir deg en opplevelse av å reise bakover i tid, landskapet blir mer karrig og fjellene større. En reise østover mot Asia vil by på en unik blanding av eventyr, opplevelser og utfordringer nok, selv om man bare holder seg innenfor Tyrkias grenser. Det er disse grensesprengende og spenningssøkende kundene Crawler har som sin målgruppe – og bygger bobiler, campere og campingvogner for å tilfredsstille disse. Noe de gjør til gangs!

Ekstremt kjøretøy

Det mest ekstreme kjøretøyet i Crawlers modellprogram er en den MAN-baserte «lastebil-bobilen» OTAG 600. Med sengeplass til fire, vanntank på 496 liter, solcellepanel på taket og mulighet for en kontorplass som et innredningsalternativ, er dette drømmebilen for de ekstreme ekspedisjonene. Firehjulsdrift, terrengdekk og høy bakkeklaring betyr at den «...are pushing limits» - som produsenten skriver. Til gjengjeld har den en veiledende pris på ca 120 000 euro uten avgifter. Har du derimot din egen firehjulstrekker – enten det er en pickup som f.eks en Ford Ranger, eller en lukket varebil som f.eks en Toyota Landcruiser – kan eventyret starte med en helt annen prislapp. For førstnevnte kategori biler har Crawler utviklet camper/teltløsninger som benytter lasteplanet når behovet er der. Dermed kan hverdagsbilen raskt endres til en «bobil» for fritidsformål. Smidigheten og fleksibiliteten blir det samme som for en ordinær by-bobil, men prisen blir gunstigere og terreng-egenskapene bedre.

Off-road camping

Mer plass og komfort får man ved å hekte en campingvogn på kroken, enten det er en pickup eller en varebil som skal være trekkvogn. I likhet med biler som dette, har også de tre ulike campingvogn-modellene fra Crawler høy bakkeklaring, kort overheng, et stivt chassis og et hjuloppheng som er beregnet på krevende terreng. To av modellene bygges også i en «Nordic» Edition» utgave som er tilpasset vårt klima. Et blikk på minste av disse, TRC 458, viser flere unike detaljer. Det er også tilgang til toalett og dusj, samt kjøkken direkte utenfra. Dermed har jegere og turfolk tilgang til disse fasilitetene uten å måtte gå inn i vognen på vanlig måte. Med senger i to høyder gir også den kompakte vognen soveplass til fire personer. En vanntank på 126 liter og mye bra utstyr er standard, samtidig som listen over spennende ekstrautstyr er lang. Solcellepaneler, fiskestangholdere, geværholder og Truma kombivarmer er bare et ørlite utvalg. Vognvekten er 900 kg med standard utstyr.

Elektrifisert

Det som fikk oss til å stoppe opp ved Crawlers stand på messen i Tyskland, var det helt nye elektriske campingvogn-konseptet e-trail. I likhet med Dethleffs e-Caravan er også Crawler nødt til å vente på endringer i regelverket for å kunne lansere nyheten i full bredde, men nyheten er spennende. Med stadig flere hybridbiler og rene elbiler blir tilhengervekt og strømforbruk et stadig mer aktuelt tema. Antallet terrenggående firehjulsdrevne elbil-modeller øker også jevnt, og med kommende biler som Ford F-series, Subaru Soltera og Toyota BZx4, åpner markedet seg også for en elektrisk variant av de særpregede Crawler campingvogn-modellene. Den nye e-trail har et stivt aluminium chassis der litium-ion batterier er plassert inne i et dobbelt gulv. To elektriske navmotorer med en samlet effekt på 46 kW sørger for fremdriften.

Tilgjengelig i Norge

Beregninger viser at fremfor en redusert rekkevidde på opp mot 50 prosent med henger på slep, reduseres elbilens rekkevidde med bare fem prosent med en elektrisk campingvogn på kroken. Et torque vectoring system stabiliserer vognen ved oppbremsing og virker også som et anti-skrens system på glatt underlag. Elektromotorene fungerer i tillegg som en «Mover» og campingvognen er selvkjørende ved hjelp av en app for rangering inn på en oppstillingsplass. Solceller på taket, en ombordlader for 240V og regenerering av batteriene i utforbakker gir gode muligheter for elektrisk drift selv på lange turer. Campingvognen e-trail er fortsatt på konseptstadiet, men priser og informasjon om de øvrige Crawler-modellene vil du kunne få fra den norske importøren Minicaravan i Arendal.





La oss tipse deg

Registrer deg her og motta varsel når vi publiserer enda mer spennende lesestoff.

Vår samarbeidspartner

Gjennom vårt flotte samarbeid med Norsk Bobil og Caravan Club kan vi publisere spennende artikler som utgis i deres medlemsblad. Artiklene fra NBCC vil først være tilgjengelig digitalt en stund etter at medlemsmagasinet er distribuert. Medlemsbladet samt en rekke andre fordeler kan du enkelt sikre deg ved å bli medlem hos Norges største og eldste interesseorganisasjon for deg med bobil eller campingvogn.

Turforslag