Lesestoff for deg som elsker campinglivet

Gjennom vårt flotte samarbeid med Norsk Bobil og Caravan Club kan vi publisere spennende artikler som utgis i deres medlemsblad. Artiklene fra NBCC vil først være tilgjengelig digitalt en stund etter at medlemsmagasinet er distribuert. Medlemsbladet samt en rekke andre fordeler kan du enkelt sikre deg ved å bli medlem hos Norges største og eldste interesseorganisasjon for deg med bobil eller campingvogn.

Tekst: Sven Furuly, Foto: Sven Furuly og Mink (Åpningsbildet)
Bobil og Caravan magasinet, nr 6 Desember 2021

Alt annet enn et A4-produkt: Mink 2.0 retrocamper fra Island

I de senere år er det dukket opp flere campingvogner som bryter ned det tradisjonelle. Fra kompakte tyske reisevogner i retro-design, til et helt nytt produkt fra et land vi slett ikke forbinder med campingvogn-produksjon. Vi har tatt en kikk på Mink 2.0 Camper fra Island.

Har du en gang vært på Island og møtt dette folket, blir du neppe forundret over dette spesielle og kreativt utformede produktet. Du skal ikke kjøre mange minuttene ut fra hovedstaden Reykjavik før du er omgitt av barsk natur. I likhet med nordmenn er også islendingene opptatt av turisthytter og campingliv – i tillegg til at mange også har egne hytter.

Bil i ødemarken

Den største forskjellen er at en islending gjerne bruker bilen et godt stykke inn i ødemarken. Og det å vade over en elv med sin terrengbil er også ganske vanlig. Mot dette bakteppet etablerte Kolbeinn Björnsson og ÓlafurSverrisson selskapet Mink Campers i 2015. Det grunnleggende i designet skulle være funksjon, bærekraft, solid håndverk og lang levetid. Dermed startet den kreative prosessen med å konstruere en campingvogn ulik alt annet på markedet. Den spesielle mobile soveplassen ble positivt mottatt, og etter en stund inspirerte dette til å skape et enda bedre produkt. Våren 2019 ble den andre generasjon sport camper lansert - med betegnelsen Mink 2.0 Camper.

Unik vogn

Det skal bare et kort blikk til for å fastslå at produktet er helt unikt. De utvendige målene er kompakte, men likevel er det plass til en stor seng på 140 x 200 cm innenfor de store gjennomsiktige runde dørene. I tillegg har vognen en canvas «køye med målene 140 x 52 cm til å henge opp. Både det store panoramavinduet i taket og de runde gjennomsiktige dørene har canvas-gardiner til å trekke for. Bakparten er hengslet i topp på samme måte som bakdøren på en stasjonsvogn, og skjuler et lite utendørs kjøkken. Her er det også godt med lagringsplass, fordelt på spesielt tilpassede plastbokser. Utstyret omfatter også en kjøleboks, mens en primus med to bluss kan bestilles som tilvalg. På kjøkkenet finner du også en 12V og en 240V kontakt, samt LED belysning. Vognen er bygd opp på et AL-KO chassis i galvanisert stål og har en lengde, inkludert draget, på 4116 millimeter. Det lange draget gir mulighet for å montere en spesialtilpasset holder for to sykler, eller en holder for ski og snowboard på tilhengeren.

Leie bil og vogn

De norske forhandlerne, som befinner seg på Lillehammer og på Leknes i Lofoten, gir deg også muligheten til å leie en MINK 2.0 for kortere eller lengre tid. Dagleien er 990 kroner og en weekend koster 2500 kroner. Ønsker du å utforske campinglivet en hel uke koster det 6500 kroner. For den som ankommer med fly er det mulig å kombinere både leie av bil og campingvogn. I tillegg kan det bestilles alt fra gassbokser til sykkelholder og el-sykler. Det viktigste er etter vårt skjønn likevel det faktum at man kan leie en MINK campingtilhenger før man går til det skritt å kjøpe sin egen henger. Grunnprisen er 199 000 kroner for en ganske komplett henger, mens utstyr som solcellepanel eller Webasto varmesystem må bestilles spesielt.

Varme under madrassen

Den spesielle utformingen av varmesystemet sørger for at 70% av varmluften fyller hele kabinen, mens 30% sirkulerer under madrassen for topp komfort og minimal kondens gjennom en kald natt. Denne kompakte og grensesprengende campingvognen inviterer virkelig til individuelle turopplevelser og overnatting på spennende steder. Med sin bakkeklaring på 33 cm tar den seg fint frem hengende på kroken til en firehjulsdrevet SUV. Med en vekt på bare 490 kg er den heller ingen utfordring for en elbil med tilhengerfeste påmontert.

Lover og regler

Den virkelig store utfordringen ligger i skjæringspunktet mellom Allemannsretten og Lov om motorisert ferdsel i utmark. Ønsket om «vill-camping» med super utsikt og flott natur utenfor de runde MINK-vinduene, bør ikke føre til et ubehagelig møte med «Lovens lange arm». Skal du være på den sikre siden bør du holde deg til etablerte veier – enten det er skogsveier åpne for almen ferdsel eller bomveier med fast dekke. Stedet der du parkerer bilen og etablerer leir med din MINK bør være i umiddelbar nærhet av veien. Også en tillatelse fra grunneier til å bevege deg et stykke unna veien er i strid med lov om motorisert ferdsel. Greit å huske – når hele det herlige MINK-konseptet inviterer til nettopp det motsatte!  

La oss tipse deg

Registrer deg her og motta varsel når vi publiserer enda mer spennende lesestoff.

Norway East-West