Lesestoff for deg som elsker campinglivet

Gjennom vårt flotte samarbeid med Norsk Bobil og Caravan Club kan vi publisere spennende artikler som utgis i deres medlemsblad. Artiklene fra NBCC vil først være tilgjengelig digitalt en stund etter at medlemsmagasinet er distribuert. Medlemsbladet samt en rekke andre fordeler kan du enkelt sikre deg ved å bli medlem hos Norges største og eldste interesseorganisasjon for deg med bobil eller campingvogn.

Tekst og foto: Sven Furuly
Bobil og Caravan magasinet, nr 1 Februar 2022

Rekordmange campingovernattinger i 2021

Campingnæringen kan se tilbake på to fantastiske år. 2020-sesongen var preget av norske besøkende som var mer eller mindre tvunget til å velge Norge som sitt ferieland. I fjor var de utenlandske turistene tilbake, men det er nordmennene som er i flertall.

Etter pandemi-nedstengningen i Norge i mars 2020 var det få som kunne forestille seg hvor lenge denne ville vare, og hvilke økonomiske konsekvenser det ville få for campingbransjen. Mange campingvogn- og bobilimportører reagerte med å ta både grep for å spare penger og kansellere bestillinger da både den tradisjonelle påsken og den påfølgende sesongstarten uteble. Men allerede ved pinsetider begynte det så smått å forandre seg. Det ble stadig mer åpenbart at det ville fortsette med strenge reiserestriksjoner til utlandet, og dermed ble Norge mer aktuelt som ferieland enn på mange år.

Smitteverntiltak på campingplassene

Mange norske campingbedrifter er medlem av NHO Reiseliv, en viktig paraplyorganisasjon for hele reiselivsnæringen i Norge. Da de første tegnene på at samfunnet kom til å åpne opp for reising og ferieavvikling i Norge sommeren 2020 var NHO Reiseliv raskt ute med å utarbeide en bransjeveileder for smitteverntiltak på campingplasser. Etter at retningslinjene og veilederen kom på plass, har campingbransjen lojalt fulgt disse, og gjestene har oppfattet campingplassene som trygge overnattingsanlegg. Ved å følge smitteverntiltakene i veilederen, sikres det at bedriftene følger alle lovpålagte retningslinjer, og gjør driften av campingplassene så trygg som mulig for både ansatte og gjester. Nettopp denne ansvarliggjøringen av pandemi-utfordringene gjorde at nordmenn raskt oppfattet at en Norgesferie med campingvogn eller bobil ville være både et trygt og godt feriealternativ.

Godt innblikk i våre reisevaner

Det finnes ca 950 campingplasser i Norge. Disse fordeler seg over hele landet, og varierer fra små plasser med enkel standard til store anlegg med ulike service- og sanitærbygg, samt mulighet for tømming av septiktank og tilknytning til både strøm og wifi. Av disse campingplassene er 932 statistikkpliktige, og bidrar dermed til å gi oss et godt bilde av reisevaner og utviklingen av campingnæringen, på lik linje med hoteller og andre overnattingssteder. De siste sju årene har det vært en jevn vekst, med 2016 og 2019 som to utpregede toppår. Hele 7,5 millioner overnattinger ble registrert på campingplasser, i telt, campingvogner, bobiler eller campinghytter i 2019. Dette skapte naturligvis stor spenning til hvordan pandemiåret 2020 kom til å utvikle seg for de mange bedriftene vi finner innenfor campingnæringen.

Et overraskende godt år

Sommeren 2020 kom godt i gang, og sammenlikner vi overnattingstallene for juli ble de 40% høyere enn året før. Samtidig viser et tilbakeblikk at mange campingplasser hadde nesten utelukkende nordmenn som ferierende i 2020. Mange nordmenn gikk til anskaffelse av sin første bobil i 2020, men totalsalget gikk likevel ned i 2020 sammenliknet med året før. Det ble registrert 2001 nye bobiler på norske veier, som var en svikt på 6,4%. Mye av nedgangen skyldes at produsentene måtte innføre korona-tiltak som reduserte produksjonstakten, samt at mange underleverandører til bransjen fikk lengre leveringstider. Dermed oppsto det mangel på bobiler i det norske markedet. Salget av brukte campingvogner og bobiler var imidlertid stort – og er med på å forklare de gode besøkstallene på norske campingplasser i 2020.

Stor spenning foran 2021-sesongen.

De færreste hadde trodd at korona-pandemien skulle vare inn i 2021. Et tilbakeblikk på bobil-salget i 2021 viser tydelig hvilke problemer produsentene har hatt med sine leveranser. Statistikken fra Opplysningsrådet for biltrafikken (OFV) viser at det bare ble registrert 1734 nye bobiler i hele 2021. Det er en svikt på hele 13,3% i forhold til 2020. Dermed er tre «magre år» et faktum, og vi må tilbake til årene 2016, 2017 og 2018 for å se en vekst i markedet. I 2018 var bobilsalget på mer enn 2500 enheter, og disse forskjellene i import og salg representerer en årlig salgssvikt på mer enn en milliard kroner. Manglende leveranser fra produsentene, en kraftig prisøkning og en uheldig kursutvikling er de samlede årsakene til den store svikten i salget.

Utlendingene kom tilbake.

For campingplassene ble 2021 et godt år. I juli, som har det største antallet overnattinger i året, ble det satt en ny norsk rekord. For første gang ble det registrert mer enn 3 millioner overnattinger på norske campingplasser på en måned. Et tilbakeblikk viser at nordmenn utgjorde nær 90% av gjestene, men at 2021 også ble det året da utlendingene begynte å komme tilbake til Norge på ferie. Mange campingplass-eiere har stor tro på at camping bare vil øke sin popularitet blant nordmenn i årene som kommer. Spesielt mange unge har virkelig fått øynene opp for denne ferieformen. Nærkontakt med naturen, kortreist mat og drikke, samt enkel logistikk og planlegging, gjør campingferie attraktivt. Vi krysser fingrene for fortsatt vekst og mange gode opplevelser i 2022.

La oss tipse deg

Registrer deg her og motta varsel når vi publiserer enda mer spennende lesestoff.