Lesestoff for deg som elsker campinglivet

Gjennom vårt flotte samarbeid med Norsk Bobil og Caravan Club kan vi publisere spennende artikler som utgis i deres medlemsblad. Artiklene fra NBCC vil først være tilgjengelig digitalt en stund etter at medlemsmagasinet er distribuert. Medlemsbladet samt en rekke andre fordeler kan du enkelt sikre deg ved å bli medlem hos Norges største og eldste interesseorganisasjon for deg med bobil eller campingvogn.

Tekst: Sven Furuly, Foto: Amp.net
Bobil og Caravan magasinet, nr 1 Februar 2022

Pandemien forårsaker: Kraftige prisøkninger på campingkjøretøyer

Fjorårets eksplosive prisøkninger på bobiler forventes å fortsette inn i 2022, og kjøpere må regne med både fortsatt prisvekst og lange leveringstider. Samtidig er etterspørselen etter brukte bobiler større enn noensinne.

For mange er drømmen om denne fleksible ferieformen satt på vent. Det skyldes både en kraftig prisvekst fra de mange internasjonale produsentene og sterkt økende leveringstider som følge av delemangel på en rekke områder. Alt dette skyldes forhold som vi kan knytte til den pågående korona-pandemien, og noen umiddelbare løsninger synes ikke å være i sikte.

Råvareknapphet

Knappheten på råvarer og deler på en rekke områder har ført til flere omdreininger på pris-spiralen. For bilprodusentene handler det i første rekke om knappe leveranser av halvledere og databrikker som benyttes til alt fra motorstyring og kontroll av eksosutslippet, til dosering av bremsekraft og stabilisering av bilen i en kritisk situasjon. Uten disse komponentene stopper produksjonen opp. Et eksempel på dette er Fiat-fabrikken i Val de Sangro i Italia. De måtte stenge i flere uker, og dermed ble Ducato, som er det mest benyttede merket både som halvfabrikkert chassis for påbygg, og som varebil for ferdigstillelse som by-bobiler, en verdifull mangelvare.

Økte kostnader

Det hører også med til historien at en lang rekke komponenter som benyttes i produksjonen av bobiler (og campingvogner) produseres i Asia. Økte priser på råstoffer som f.eks kunststoff-granulat kombinert med fraktrater som har gått til himmels i løpet av de siste to årene, bidrar også til den kraftige prisveksten. Et kjøleskap for montering i en bobil (eller campingvogn) er økt med over 1000 kroner i innkjøpspris, og koster nå rundt 4500 kroner for bobilprodusenten. Vinduer har fått en prisøkning på nesten tjue prosent og prisen på dekk og lettmetallfelger er økt med femten prosent. Produsenter som henter komponenter fra oversjøiske leverandører har fått doblet fraktkostnadene, og selv innenfor Europa utgjør økte fraktkostnader et behov for høyere utsalgspriser. 

Lange leveringstider

Dessverre handler det ikke bare om en uønsket prisvekst, men også lange leveringstider. Bestiller man en ny bobil i dag, vil det i mange tilfeller nå være snakk om leveringsterminer så langt frem som tidligst mot slutten av 2022. Dette gjør både prisfastsettelse og kalkulasjon av utstyrspakker vanskelig. For kontrakter med fastprisavtale – eller med en ramme som tillater et mindre prispåslag – som er inngått i 2021, står nå både forhandlere og produsenter i fare for å gå på store tap.

Frikjøp fra kontrakter

I Tyskland er det eksempler på at bobil-produsenter nå har bedt sine forhandlere om å forsøke å kjøpe seg fri fra inngåtte salgskontrakter for å begrense tapene. Situasjonen er alt annet en rosenrød, og står i grell kontrast til den store omsetningsveksten for bransjen i 2020 og 2021 som følge av korona-pandemiens reiserestriksjoner, da campinglivet og bilferie virkelig fikk en renessanse.

Økende bruktpriser

Økende priser på fabrikknye bobiler fører til gode tider for eiere av nyere brukte bobiler. Sett i lys av korona-pandemien er interessen for bobil-ferie fortsatt økende. Avstand og trygghet er viktige argumenter – der folksomme flyplasser og trange fly eller togkupeer er dårlige alternativer for den som søker trygghet. En inflasjonsvekst på over fem prosent i Norge i 2021 påvirker naturligvis norske husholdninger i negativ retning, men at bobil og caravan-bransjen vil bli møtt med fortsatt stor interesse fra publikum, hersker det neppe tvil om. Utfordringen vil være å få nok produkter til å møte etterspørselen.

La oss tipse deg

Registrer deg her og motta varsel når vi publiserer enda mer spennende lesestoff.